• Războiul tarifar inițiat de Trump amenință lanțul global de aprovizionare și afectează industria auto mai grav decât pandemia, scrie FT.
  • Componentele auto riscă taxe multiple, iar birocrația complică și mai mult producția.
  • Marii producători auto vor suporta costuri mai mari, iar prețurile mașinilor în SUA vor crește.

Industria auto se confruntă cu o posibilă criză a lanțului global de aprovizionare, considerată chiar mai severă decât cea cauzată de pandemia Covid-19, potrivit FT.

Acest climat de incertitudine este amplificat de războiul tarifar inițiat de președintele american Donald Trump.

Care sunt tarifele impuse?

La doar două zile după ce SUA impune tarife de 25% pentru importurile din Canada și Mexic și de 10% pentru cele din China, administrația Trump decide să suspende temporar taxele asupra mărfurilor mexicane pentru o lună, în urma unei discuții cu președintele mexican Claudia Sheinbaum.

Titlurile zilei

KEEP COOL & TRADE ON
Guvernul britanic cere Apple acces secret la datele utilizatorilor
TRUMP MERGE LA SUPER BOWL
amazon reduce inițiativa DEI
Nike revine la Super Bowl
ce se alege de imobiliare?

La rândul său, premierul canadian Justin Trudeau megociază o pauză similară de 30 de zile pentru tarifele aplicate produselor canadiene.

Care este impactul asupra producătorilor auto?

Producătorii auto sunt reticenți să facă schimbări strategice majore fără o direcție clară a politicilor comerciale și energetice americane.

Companii precum General Motors, Stellantis și Tesla anunță intenția de a crește producția în SUA pentru a contracara efectele tarifelor.

Michael Lohscheller, directorul Polestar, avertizează că reacțiile pripite pot fi riscante.

Experiența din prima administrație Trump arată că multe dintre amenințările tarifare nu sunt implementate.

Specialiștii din lanțul de aprovizionare avertizează că tarifele de retorsiune aplicate de alte țări ar putea duce la falimentul furnizorilor mai vulnerabili de componente auto.

Cât de vulnerabile sunt lanțurile de aprovizionare?

Complexitatea lanțului global de aprovizionare este un factor cheie. O piesă fabricată în Mexic poate fi prelucrată în SUA, apoi reexpediată în Mexic pentru asamblare finală, ceea ce expune aceleași componente la tarife multiple.

Ian Henry, expert în industria auto și fondator al AutoAnalysis, consideră că birocrația necesară pentru conformitatea tarifară este la fel de problematică, dacă nu chiar mai mult, decât valoarea efectivă a tarifelor.

Dacă războiul tarifar continuă, impactul asupra aprovizionării ar putea deveni mai grav decât cel al pandemiei, iar producătorii auto nu vor avea resurse suficiente pentru a susține furnizorii aflați în dificultate.

Cum influențează creșterea costurilor?

Compania suedeză Autoliv, producător de centuri de siguranță și airbaguri, anunță că va începe discuții pentru a transfera costurile suplimentare generate de tarife către clienți.

Mikael Bratt, directorul executiv, declară că aceste costuri nu vor fi absorbite de companie, ceea ce va duce inevitabil la o creștere a prețurilor automobilelor vândute în SUA.

Cât de expuse sunt marile producții americane?

Marile companii auto din SUA, cunoscute sub numele de „Big Three” , General Motors, Ford și Stellantis, sunt cele mai expuse unei scăderi a profiturilor, cu fabrici distribuite în întreaga Americă de Nord încă din 1994, odată cu semnarea Acordului de Liber Schimb NAFTA.

Dintre acestea, General Motors este cea mai vulnerabilă, cu o producție semnificativă în Mexic și Canada. Modelul său de succes, Chevrolet Silverado, este produs în ambele țări, iar mutarea producției în SUA ar dura între 12 și 18 luni, și ar implica ajustări logistice și recrutare de muncitori.

Care sunt scenariile economice?

Dacă GM mută producția în SUA, costurile salariale ar crește cu aproximativ 1 miliard de dolari din cauza diferențelor salariale față de Mexic.

Totuși, această sumă este considerată gestionabilă în comparație cu impactul unui tarif de 25%, care ar putea reduce veniturile companiei cu 50%.

Analistul BNP Paribas, James Picariello, estimează că GM ar putea reloca producția a 300.000 din cele 350.000 de camionete importate anual, dar cu un cost ridicat.

În prezent, investitorii și analiștii sunt de părere că tarifele vor fi renegociate la un nivel mai scăzut pentru a evita colapsul industriei auto.