• Numărul burselor de merit rămâne constant în 2025 față de 2022, creșterea din martie 2025 se datorează includerii elevilor de clasa a V-a, scrie ZF.
  • Oficialii susțin că bursele de merit generează o creștere artificială a notelor, fără o îmbunătățire reală a performanțelor.
  • Numărul burselor sociale crește spectaculos, dar autoritățile nu explică cum s-a ajuns la această situație.

În ianuarie 2025, numărul elevilor cu burse de merit în România este de 325.000, la același nivel cu anul 2022, conform ZF.

Deși autoritățile invoacă o “creștere spectaculoasă” a acestor burse, cifrele arată contrariul. Numărul burselor de merit crește abia din martie 2025, când în sistem sunt incluși, pentru prima dată, elevii de clasa a V-a, pe baza rezultatelor din primele două module.

Bursele de merit rămân constante și notele cresc artificial

Raportat la aceeași bază de calcul ca în 2022, numărul burselor de merit rămâne constant pentru elevii de gimnaziu (clasele VI-VIII) și de liceu. În schimb, în sistem există burse noi, precum cele de reziliență, bursele tehnologice sau cele pentru mame minore.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Oficialii din educație susțin că bursele de merit determină o creștere artificială a notelor, nu neapărat prin efortul elevilor, ci prin presiunea generată de acordarea burselor. Premierul Ilie Bolojan afirmă că această dinamică a notelor se observă clar, dar nu reflectă un progres real.

Ministerul Educației evită explicațiile, iar bugetul burselor scade

Pe fondul acestor controverse, jurnaliștii cer de săptămâna trecută explicații și cifre clare de la Ministerul Educației, însă autoritățile nu oferă răspunsuri. Singurele date concrete indică faptul că bugetul total alocat burselor ajunge în 2025 la 6,4 miliarde lei, față de 1 miliard lei în 2022.

Creșterea reală spectaculoasă se observă doar în cazul burselor sociale, al căror număr urcă de la 156.000 în 2022 la 840.000 în ianuarie 2025. Totuși, niciun oficial din educație nu explică cum s-a produs acest salt.

În realitate, discuțiile despre “redimensionarea” burselor ascund lipsa fondurilor, nu o redefinire a meritului. România continuă să fie sub media țărilor OCDE la investițiile în educație, cu un buget de doar 6.200 de euro pe elev, față de media de 14.000 euro din țările dezvoltate.