• Comisia Europeană plătește parțial cererea 3 de plată din PNRR.
  • România primește 2 miliarde euro, fără prefinanțare.
  • România nu îndeplinește 6 jaloane.
  • România îndeplinește reforma microîntreprinderilor.
  • Reforma pensiilor speciale se află printre jaloanele neîndeplinite.
  • Sunt îndeplinite 68 de jaloane din 74.

Comisia Europeană va plăti parțial cererea 3 de plată din PNRR, după ce România nu îndeplinește 6 jaloane, printre care și reforma pensiilor speciale.

Până acum, 68 dintre cele 74 de jaloane sunt evaluate pozitiv în cadrul acestei cereri, care se ridică la 2 miliarde euro, fără prefinanțare.

Comisia Europeană consideră că România îndeplinește reforma microîntreprinderilor, anterior considerată neîndeplinită, dar ratează alte reforme, precum reforma pensiilor speciale, dar și mari proiecte de infrastructură.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

România are la dispoziție o lună pentru a prezenta Comisiei observațiile sale.În cazul în care Comisia, după examinarea observațiilor României, își menține evaluarea conform căreia anumite etape intermediare nu sunt îndeplinite, o parte din plată va fi suspendată.

Planul de redresare şi rezilienţă al României e finanțat cu 28,5 miliarde de euro, din care 13,6 miliarde sub formă de granturi şi 14,9 miliarde sub formă de împrumuturi.

Care sunt principalele cauze pentru neîndeplinirea celor șase jaloane?

Rezistența politicienilor la reforme. Până la urmă ei trebuie să înțeleagă că trebuie să modernizeze România și trebuie să înțeleagă faptul că această modernizare nu se poate face fără voință politică. Acest program PNRR cumva a fost un program care oferea sprijin financiar, dar însoțit de niște reforme, reforme pe care noi ni le-am stabilit inițial, adică Uniunea Europeană a spus până la urmă, alegeți din pachetul de reforme cele care vi se potrivesc cel mai bine, cele care sunt cele mai urgente, cele mai arzătoare și apucați-vă de treabă. Noi vă oferim sprijin financiar pe măsură ce avansați cu aceste reforme. Ele sunt foarte bine jalonate, le îndeplinești, primești banii, nu îndeplinești, primești mai puțin bani spre deloc. Noi oricum avem o întârziere cu jalonul, cu această plată numărul 3, ea trebuia să se întâmple anul trecut.

Se pare că aceste jaloane nu vor putea fi îndeplinite, ați enumerat deja niște jaloane foarte complicate și pe care nu cred că există astăzi un consens politic, mă refer la pensiile speciale și mă refer la partea cu proiectele mari de infrastructură unde nu poți peste noapte, într-o lună să vii să construiești ceea ce trebuia să construiești într-un an, doi.

Vor fi cu siguranță tăiate de pe lista aceste jaloane, vor fi considerate ca neîndeplinite și suma de bani aferentă va fi refuzată la plată de către Uniunea Europeană. Încă o dovadă că în România reformele se fac greu, încă o dovadă că există o ruptură din aceasta între politician și așteptările alegătorilor, așteptările electoratului, care clar se îngreaptă către o Românie modernă, o Românie modernizată, din păcate pierdem și bani de pe urma acestei rezistențe la schimbare pe care noi o vedem în momentul de față”, afirmă Cristian Păun pentru Aleph Business.

Ce măsuri concrete trebuie adoptate pentru a remedia întârzierile și a asigura îndeplinirea tuturor jaloanelor stabilite?

Păi mă întrebați un lucru, cum să spun eu, foarte greu de îndeplinit, foarte ușor de răspuns. Adică, până la urmă, principalul motiv este cel legat de pensiile speciale. Ori aici, cred că au existat câteva încercări bune de a le rezolva. Noi nici acum n-am rezolvat dilema, disputa, dacă pensiile militare sunt pensii speciale sau nu. Pentru că teoretic, după criteriile, după care clasificam pensiile ca fiind speciale, pensiile militare sunt speciale.

Deci noi avem probleme încă nerezolvate în interiorul societății și nu cred că într-o lună de zile vom putea avea un răspuns final, având în vedere că aproape constant Curtea Constituțională beneficiară și ea, prin membrii săi de aceste pensii speciale, a refuzat pe bandă rulantă orice proiect de reformare a acestor pensii speciale. Deci, din punctul meu de vedere, ne aflăm într-o înfundătură. Într-o fundătură din care nu putem ieși decât într-un singur mod. Pierdem bani. Deci nu se poate rezolva, din punctul meu de vedere, acest jalon al pensiilor speciale. Este o nucă mult prea tare pentru politicienii din România, în care acel jalon cu siguranță va fi tăiat de pe listă și finanțarea aferentă la fel. Deci eu zic să ne luăm adio de la banii ăia care veneau prin respectarea acelui jalon. Această reformă, deocamdată, este, să spunem așa, imposibil de aplicat României”, continua el.

Cum afectează întârzierea percepția investitorilor asupra angajamentului României față de reformele structurale?

Pensiile speciale, teoretic, nu sunt direct, să spunem așa, pe radarul investitorilor străini. Sunt probleme mult mai mari, cum ar fi, de exemplu, cele legate de infrastructura mare. Tot parte a acestei cereri de plată. Mai degrabă, investitorii străini se uită la întârzierile pe acel tip de reforme. Pensiile speciale sunt, mai degrabă, o problemă internă României. O problemă care, cu siguranță, pune presiune pe sistemul public de pensii. Și care, evident că are nevoie de o rezolvare, pentru că este nedrept. Este injust să existe două categorii de pensionari în România. Unii speciali, care au tot felul de facilități la pensionare.Și unii care sunt, să spunem așa, normal, cei mai mulți. Și care își văd pensiile văduvite de sume de bani. Pentru că, repet, cineva refuză sistematic să ia taurul de coarne și să facă puțină ordine în acest sistem”, încheie profesorul ASE.