• China: Dacă SUA insistă cu tarifele, ne luptăm până la final.
  • Jamie Dimon, JPM: Tarifele duc la o creștere a inflației.
  • Trump: Nu intrați în panică!
  • China impune tarife de 34% pentru importurile din SUA din 10 aprilie.
  • România exportă în SUA produse și servicii de +2 mld.€.
  • România importă din SUA produse și servicii de 1,3 mld.€.
  • 2024: exporturile mărfurilor românești în SUA sunt la 0,7% din PIB-ul național.
  • SUA este cincilea cel mai mare investitor din România.
  • SUA are o pondere de 7,8% din totalul ISD-ului, la noi.
  • În România, sunt 900 companii controlate de SUA.
  • Cea mai afectată de taxarea impusă de Trump este Germania.
  • Tarifele costă economia germană 1,4% la creșterea PIB-ului.
  • Industria Germaniei e principalul motor de creştere pentru România.
  • Germania e cel mai important partener comercial al României.
  • Schimburi comerciale Germania-România: 41 mld. €/2024.

China impune și ea tarife noi. De 34% pentru importurile din SUA, din 10 aprilie. Iar dacă SUA insistă cu tarifele, ne luptăm până la final, spun oficialii chinezi. Iar Trump răspunde și amenință China cu o mărire a tarifelor cu 50%, dacă tariful nu este eliminat astăzi.

Cum resimte România războiul tarifar? Exporturile directe către Statele Unite înseamnă aproximativ 2% din totalul exporturilor României. La prima vedere, nu suntem foarte afectați de tarifele impuse de Donald Trump. Dar efectele le vom simți prin prisma relațiilor comerciale pe care le avem cu celelalte țări UE.
Dacă acestea nu vor mai produce atât de mult pentru SUA, comenzile de produse, de sub ansamble și materii prime din România se vor reduce major. Cea mai afectată de taxele impusă de Trump este Germania, care e principalul nostru partener comercial european.

Ce spune Cristian Hostiuc, director-editorial, ZF, pentru Aleph Business?

Cum resimt și cum vor resimți, în viitor, România, Europa și în special Germania situația cu tarifele?

„Bun, acum vedem, dincolo de războiul comercial al anunțării tarifelor, vedem, de fapt, un război mediatic. Noi, adevăratul război economic îl vom vedea în următoarele săptămâni, în următoarele luni. Acum este mult prea devreme pentru a pune punctul pe ceva, pe rană, sau a menționa cât pierde fiecare. Lucrurile astea se vor vedea în timp, se vor vedea peste un an sau peste doi ani de zile. Deja, hai să spunem așa, vedem producători europeni care au decis să-și țină produsele în depozit, cum sunt producătorii auto, până la noi ordine, ca să spun așa, fiecare își face calculele, pentru că, până la urmă, fluxurile comerciale nu se pot opri chiar atât de ușor.

Titlurile zilei

GOOGLE ARE VENITURI DE 90,2 MLD. $ ÎN T1
CUM SE MIȘCĂ BVB?
NE VOM ÎMPRUMUTA EXTERN DUPĂ ALEGERI?
RETAILERUL E AFECTAT DE INCERTITUDINE
CUI ÎI APARȚINE VIITORUL?
BANII CÂȘTIGĂ TEREN

Dincolo de un anumit tarif sau altul, tu trebuie să livrezi o marfă partenerului tău din Statele Unite. Și după aia vedem cum se împarte această creștere de tarife. Cât preia distribuitorul din Statele Unite, cât preiei tu ca și producător, cât preia, nu știu, dau și eu un exemplu, Uniunea Europeană sau Germania. Deci este mult prea devreme. Acum asistăm la un război mediatic în care Trump spune că Statele Unite au fost tratate într-un fel, și este timpul ca acest deficit comercial pe care îl au americanii cu China sau cu Europa să se mai reducă. Dar, practic, vom vedea în următoarele săptămâni, următoarele luni și următorul an”, spune Fini.

Cât de mare urmează să fie impactul tarifelor aplicate de SUA pentru importurile din China și vice-versa? Cât de mult sunt afectate companiile și business-ul în general dacă tarifele specifice fiecărei țări intră-n vigoare?

„Bun, în momentul în care tu livrezi o marfă, un bun, pe piața Statelor Unite, și prețul acelui bun, față de înțelegerea inițială, crește cu 10, 20, 30%, bineînțeles că consumatorul american nu știu dacă va mai cumpăra acel bun. Aici trebuie văzut cum se va împărți această taxă. Pentru că, până la urmă, piața americană este cea mai mare piață economică din lume. Tu trebuie să fii acolo. Dacă tu ai un produs competitiv, trebuie să fii pe piața americană. După aceea vezi tu, cum poate reduci din marja ta, poate nu mai vinzi atât de multe mașini, poate beneficiezi de o creștere de preț. Lucrurile astea se vor vedea”, adaugă el.