• OUG “Trenuleț” elimină facilități fiscale și afectează micii antreprenori și IT-iștii.
  • Alexandru Milcev: Impactul măsurilor fiscale este incert în anul electoral 2024.
  • Milcev: Reducerea cheltuielilor bugetare rămâne cheia pentru stabilizarea deficitului.

De la 1 ianuarie se aplică măsurile din OUG trenuleț, aruncată de guvern imediat după Crăciun.

Cei mai afectați? Micii întreprinzători, IT-iștii și investitorii.

Deficitul bugetar la 11 luni din an ajunge la 7,12% și, probabil, pe tot anul, trece de 8%.

Titlurile zilei

FOXCONN RAPORTEAZĂ PESTE FORECAST
ITALIA NEGOCIAZĂ CU SPACEX
MICROSOFT INVESTEȘTE 80 MLD. $ ÎN CENTRE A.I.
NU E ANUL LUI TRUDEAU
TAXĂ, DU-MĂ UNDE VREI!
CUM VEDE BCR ANUL 2025?

Afectații, mediul antreprenorial și economiștii condamnă măsurile pentru care nu au existat consultări cu mediul privat. Spun că mai rău impactează economia decât deficitul, dar în sens negativ.

Ce spune Alexandru Milcev, Tax and Law Leader, EY Romania și Moldova, pentru Aleph Business?

Procentele de taxe nu neapărat au crescut, dar s-au eliminat foarte multe facilități și regimuri speciale, vorbim de microîntreprinderi, facilități fiscale, IT și construcție. Aceste eliminări, despre care se discută mai mult de un an de zile, o să aducă anumite sume la bugetul de stat. Însă, foarte importante și cele mai importante sunt măsurile de austeritate, adică tăierea cheltuielor bugetare și acolo nu știm ce procent de reușită va fi. (…) cu multe măsuri anunțate, trebuie să aducă pe hârtie la acel câștig bugetar sau această reducere a dificitului, însă, în practică, am niște îndoieli că aceste măsuri vor aduce la rezultatul scontat. În urma, avem anul electoral 2024, unde aceste afirmații și aceste calcule similare s-au făcut și chiar s-au făcut promisiuni la Comisia Europeană, însă știm adevărul. Dificitul bugetar a ajuns aproape la 9%, 8% și ceva. O să vedem calculele finale, probabil, în următoarele zile, dar, cu siguranță, nu a ieșit socoteala de acasă cu cea din târg, nu s-a potrivit în anul 2024. Aici, un alt factor pe care trebuie să-l considerăm pentru 2025, din păcate și acest an, cel puțin primele luni, va fi un an electoral, cu aceleași presiune asupra bugetului, anumite cheltuieli, pentru încă o campanie de alegeri prezidențiale, ceea ce va fi un factor în plus, neanticipat și nescontat, neanticipat de nimeni, nici de mediul de afaceri.

La ce randament să se aștepte mediul de business pentru următorii ani și cum trebuie să se adapteze măsurilor?

Aceste măsuri nu erau neașteptate. (…) Ceea ce vedem în ordonanța trenuleț a fost discutat de cel puțin un an de zile. Să nu uităm că toate aceste măsuri au fost pe listă Comisiei Europene, ca fiind recomandări pentru România. Din varii motive, inclusiv din motive de campanie electorală, aceste măsuri au fost, sau posibilitatea acestor măsuri a fost negată.

S-au făcut promisiuni că ele nu vor fi luate în calcul, însă nu cred că mediul de afaceri, în mod serios, a crezut că va scăpa ușor și nu se va trezi cu aceste modificări. (…) cred că toată lumea încearcă să se uită în viitor în acel glob de cristal crăpat al nostru. Să vedem ce o să se întâmple imediat după alegerile prezidențiale, adică după acel final, adevărat final de campanie electorală. (…) Până atunci, evident, e foarte greu de anticipat și cred că și cei din partea Guvernului vor fi foarte precauți în a anunța vreo măsură acum.

Dacă o să vedem o schimbare drastică a situației în bine, adică reducerea cu adevărat scontată a deficitului bugetar, poate modificările fiscale nu o să aibă loc în acest an 2025, sau nu o să fie mari și drastice. Mă aștept, însă, că nu ne dezicem de bunele practici, în ghilimele, și o să avem totuși un deficit bugetar care va fi mai mare decât cel scontat și saga modificărilor fiscale Trenuleț 2, poate și 3, o să o vedem în continuare.”, adaugă Milcev.