• În ultimii cinci ani, numărul de clase pregătitoare din şcolile din Bucureşti a crescut cu 30%.
  • Un număr de 34 de şcoli din Bucureşti şi-au dublat numărul de clase pregătitoare în cinci ani, spune ISMB.
  • 10 dintre cele 34 de şcoli care şi-au dublat numărul de clase pregătitoare sunt în sectorul 3.

În București, problema supraaglomerării școlilor devine din ce în ce mai mare, în contextul dezvoltării rapide a sectorului imobiliar.

Cine răspunde? Teoretic primarul, practic nimeni.

Dezvoltările imobiliare au adus un număr mare de noi locuitori în diverse zone ale orașului, iar asta generează o cerere crescută pentru locuri în școli, care nu a fost întotdeauna corelată cu o expansiune corespunzătoare a infrastructurii educaționale.

Titlurile zilei

CUM SE MIȘCĂ BURSELE?
NETANYAHU ȚINE UN DISCURS ÎN CONGRESUL SUA
FLORIN TALPEȘ APARE LA NYSE ȘI NMS TV
FERRARI BAGĂ CRIPTO ÎN VITEZĂ
LOEWE FURĂ PRADA
ANAF ÎȘI FACE NORMA DE COLECTARE

În ultimii cinci ani, numărul de clase pregătitoare din şcolile din Bucureşti crește cu 30%, scrie ZF. Avem 34 de şcoli care în ultimii cinci ani şi-au dublat numărul de clase pregătitoare, arată datele de la ISMB.

Toate sunt şcoli vechi, pentru că primarii de sector avizează blocuri, nu şi şcoli.

Care sunt școlile afectate?

Şcolile care încep procesul de înscriere la clasa pregătitoare, îşi fac planul în funcție de ce știau din anii trecuţi. Planul lor nu mai bate cu realitatea din teren.

Lista de la ISMB include Şcoala Gimnazială nr. 80 din sectorul 3, care a ajuns la 10 clase pregătitoare în anul şcolar ce urmează să înceapă, faţă de cinci clase în urmă cu cinci ani şcolari. Şcoala propusese un număr de opt clase pregătitoare pentru 2024 – 2025, dar cererea a fost mare, de 232 de copii, astfel că numărul de clase a fost suplimentat.

Tot în sectorul 3 este şi Şcoala Gimnazială nr. 195 (Hamburg), cu nouă clase pregătitoare ce vor primi în bănci circa 200 de elevi.

Sectorul 3 s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, cu multe apar­ta­mente noi construite pe o suprafaţă aproape cât un nou cartier.

De altfel, 10 dintre cele 34 de şcoli care şi-au dublat numărul de clase pregătitoare în ultimii cinci ani sunt în sectorul 3.

Al doilea sector în clasamentul după acest criteriu este sectorul 6, cu şase şcoli cu dublul claselor pregătitoare în 2024 – 2025 faţă de 2019 – 2020.

Toate şcolile cu număr dublu de clase pregătitoare sunt vechi, deşi Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6, susţinea că el condiţionează construcţia de apartamente de construcţia de şcoli noi.

Primarii sunt cei care administrează clădirile şcolilor. Ei sunt cei care ar trebui să adapteze dezvoltarea urbană la infrastructura şcolară.

În 2023 au fost finalizate 13.834 de locuinţe noi în Bucureşti, în creştere cu peste 300% în ultimul deceniu. Doar în ultimul an au fost finalizate cu aproape 1.600 mai multe locuinţe noi faţă de anul precedent. De şcoli noi nu poate fi vorba, ba chiar este o scădere a numărului lor în ultimii cinci ani.

Soluții posibile pentru supraaglomerarea școlilor

Există inițiative atât din partea autorităților locale, cât și a unor organizații non-guvernamentale, pentru a aborda aceste probleme. De exemplu, unele proiecte de dezvoltare urbană includ și construcția de școli și grădinițe, dar aceste inițiative sunt adesea insuficiente sau întârziate.

„Vrei să faci 2.000 de apartamente, îna­inte vii să-mi faci o şcoală acolo. Mai întâi re­cepţionezi şcoala şi apoi recepţionezi apar­tamentele“, spune Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6.