• Amânarea plafonării prețurilor la gaze și energie electrică este justificată doar dacă este însoțită de măsuri concrete pentru pregătirea reliberalizării pieței, scrie Asociația Energia Inteligentă.
  • O amânare de 3 luni poate facilita tranziția datorită prețurilor mai scăzute și consumului redus, însă rămâne neclar cine va suporta compensarea facturilor.
  • O amânare de 6 luni ar putea genera costuri mai mari pentru buget și o tranziție dificilă, în timp ce riscurile de infringement și întârzierea investițiilor din PNRR ar putea avea efecte economice negative pe termen lung.

Premierul României anunță intenția de prelungire cu 3 sau 6 luni a plafonării prețului la gaze și energie electrică. Această abordare trebuie însoțită obligatoriu de un set de măsuri care să pregătească reliberalizarea pieței, potrivit Asociației Energia Inteligentă.

Sunt actorii pieței pregătiți pentru reliberalizare?

  • Consumatorii? Nu.
  • Furnizorii? Nu.
  • Instituțiile de stat? Nu.

Piață liberă, înseamnă încredere, cunoștiințe, inițiativă, concurență, înseamnă mai multe firme private de furnizare, înseamnă prețuri corecte care sunt stabilite în baza cererii și a ofertei, înseamnă separarea pe activități – transport, distribuție, înmagazinare care să poată presta servicii pentru mai mulți utilizatori de sistem, înseamnă existența unui număr mare de furnizori care să se concureze între ei prin calitate, servicii și preț.

Este amânarea o decizie justificată?

Această amânare pare justificată, dar doar în contextul pregătirii pieței pentru reliberalizare. Altfel, se repetă scenariul din primăvara 2024, când plafonarea este prelungită cu un an fără ca ANRE să vină cu un program concret de pregătire a consumatorilor.

Titlurile zilei

BNR PERSEVEREAZĂ ÎN PRUDENȚĂ
ANIS: IT-UL SIMTE FRUSTRARE ȘI NESIGURANȚĂ
FMI VINE LA BUCUREȘTI
SIMTEL AJUNGE ÎN ESSEN
MENȚINE ROMÂNIA STABILITATEA FISCALĂ ÎN 2025?
ULTRAHUMAN LANSEAZĂ RING RARE

Fără măsuri clare, orice termen de amânare a plafonării este insuficient.

Cum sunt analizate scenariile de amânare?

Amânarea cu 3 luni a plafonării, doar în situația pregătirii pieții este o idee bună, deoarece ne vom găsi într-o perioadă în care prețurile la gaze vor fi la un nivel mai redus decât cel din prezent, într-o perioadă în care consumurile vor fi foarte mici pentru gaze, ceea ce ar face mai ușoară tranziția către o piață liberă.

Sigur rămâne o dilemă cine va suporta compensarea facturilor pentru această perioadă? Furnizorii sunt ”amânați” abuziv de ANRE de peste 1 an cu plata compensațiilor la facturile la gaze și energie. Vor mai fi dispuși furnizorii să facă încă trei luni protecție socială pentru consumatorii de gaze și electricitate în locul statului român, în timp ce sunt puși la zid de reprezentanții acestuia?

Amânarea cu 6 luni a plafonării, nu este o idee bună, deoarece ne vom găsi într-o perioadă în care prețurile la gaze vor fi la un nivel mai ridicat decât cel din iunie 2025 și o perioadă în care consumurile încep să fie mari, ceea ce ar îngreuna tranziția către o piață liberă.

Care este impactul asupra bugetului de stat?

Impactul asupra bugetului de stat nu va există pe partea de gaze, dacă prețul la producător se va menține plafonat. Dacă se elimină plafonul de la producător și se menține prețul plafomnat la consumatorul casnic împactul asupra bugetului de stat va fii de cca 78 mil euro pentru o plafonare de 3 luni (banii necesari pentru creșterea pensilor pentru 1 ianuarie 2025), de cca 117 mil euro pentru o plafonare de 6 luni  și de cca 784 mil euro pentru o plafonare de 12 luni.

Impactul asupra bugetului de stat pe partea de energie electrică, dacă se menține prețul plafonat de la producător și se menține prețul plafonat la consumatorul casnic, va fii de cca 54 mil euro pentru o plafonare de 3 luni, de cca 100 mil euro pentru o plafonare de 6 luni  și de cca 200 mil euro pentru o plafonare de 12 luni.

Care sunt riscurile suplimentare?

La acestea se adaugă ”costul unei eventuale amenzii” pentru infrigementurile deschise asupra României cu privire la neliberalizarea pieței și amânarea investițiilor de până la 10 miliarde de euro granturi din PNRR.

În același timp să nu uităm, Curtea Constituțională (CCR) decide că supraimpozitarea producătorilor de energie electrică, prin impunerea în 2022 așa-numitei contribuții la Fondul de Tranziție Energetică, contravine Legii fundamentale a țării, iar acești bani vor trebui returnați.