• Hidroelectrica dublează prețul energiei cumpărate de la prosumatori, potrivit A.P.C.E..
  • Prosumatorii sunt clienți finali, conform legii, iar diferențierea tarifară pe care o aplică Hidroelectrica nu respectă principiile de transparență și echitate.
  • APCE cere corectarea tarifelor și informează ANRE și ANPC despre această practică.

UPDATE: Hidroelectrica răspunde comunicatului emis de Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie la 3 martie 2025. Compania vrea să clarifice aspectele legate de politicile sale comerciale și de stabilire a prețurilor și subliniază respectarea strictă a legislației în vigoare. Hidroelectrica reafirmă că ofertele sale sunt conforme cu reglementările și adaptate realităților pieței.

Cum răspunde Hidroelectrica?

„Conform art. 52 alin. (2) din Legea nr. 123/2012 a energiei și a gazelor naturale („Legea energiei”), furnizorii de energie electrică sunt liberi să stabilească prețul la care furnizează energia electrică, cu excepția situațiilor reglementate expres de lege. Astfel, nu există vreo interdicție în privința stabilirii unor prețuri diferite pentru diferite categorii de clienți. Legea permite stabilirea de oferte distincte pentru diverse tipuri de consumatori (casnici, non-casnici, eligibili, captivi etc.).

În conformitate cu art. 62 alin. (1) lit. h^3) din Legea Energiei, furnizorii de energie au obligația de a oferi clienților informații transparente despre prețurile și tarifele practicate, precum și despre condițiile și clauzele contractuale. Hidroelectrica respectă această obligație de informare și garantează transparența ofertelor sale, fără a discrimina nicio categorie de clienți.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Regulamentul de furnizare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023, stipulează că furnizorii trebuie să publice oferte-tip pentru clienții casnici și microîntreprinderile cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh. Acesta nu interzice însă furnizorilor să pună la dispoziție și alte tipuri de oferte, în funcție de criteriile stabilite de aceștia. Astfel, Hidroelectrica are dreptul de a oferi mai multe opțiuni de contracte, inclusiv oferte personalizate, pentru a răspunde nevoilor diversificate ale clienților săi.

În conformitate cu art. 11 alin. (3) lit. a) din Metodologia ANRE nr. 15/2022, furnizorii de energie electrică au obligația de a achiziționa energia produsă de prosumatori la un preț identic cu cel din contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu aceștia. În cazul Hidroelectrica, prețul practicat pentru furnizarea energiei active consumate de prosumatori este de 0.28329 lei/kWh, inclusiv componenta TG, iar același preț este aplicat și la achiziționarea energiei produse de prosumatori.

Hidroelectrica subliniază că stabilirea unor oferte diferite pentru clienții finali cu calitate de prosumator se bazează pe rațiuni obiective și echitabile, având în vedere impactul produs de prosumatori asupra echilibrului rețelei și costurile suplimentare pe care le implică acest impact. Prosumiatorii beneficiază de un preț mai mic pentru energia consumată, ceea ce constituie un avantaj pentru aceștia, iar energia produsă care depășește consumul propriu este compensată conform reglementărilor în vigoare.

Hidroelectrica respectă în totalitate reglementările legale privind furnizarea de energie electrică și protejarea drepturilor clienților finali. Ofertele noastre sunt transparente, iar diferențierea prețurilor este în conformitate cu legislația și cu realitățile pieței. Considerăm că abordarea noastră este echitabilă și benefică pentru toți clienții noștri, inclusiv pentru prosumatori, și asigurăm continuitatea furnizării unui serviciu de calitate”.

ȘTIRE INIȚIALĂ:Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România își exprimă consternarea față de anunțul Hidroelectrica S.A., companie controlată în proporție de 80% de stat, cu privire la majorarea cu 60% a tarifului la energia produsă, de la 1 cu 1 aprilie 2025.

Deși compania încearcă să liniștească populația și afirmă că „ne este bine în continuare”, măsura ridică semne de întrebare asupra echității tarifelor practicate.

Care este strategia Hidroelectrica cu privire la prosumatori?

Hidroelectrica aplică o politică de prețuri discriminatorie față de prosumatori, ce le oferă un tarif mai mic pentru energia injectată în rețea, comparativ cu tariful perceput consumatorilor obișnuiți.

Astfel, pentru aceeași perioadă de timp, compania stabilește:

  • 0,45329 lei/KWh pentru consumatorii de energie
  • 0,28329 lei/KWh pentru prosumatori

Prin această diferență de preț, Hidroelectrica cumpără energie de la prosumatori la un tarif mult mai mic și o revinde la aproape dublu altor consumatori, ceea ce A.P.C.E. consideră a fi o practică ilegală.

Care este statutul legal al prosumatorilor?

Conform Legii nr. 123/2012, art. 3, pct. 95, prosumatorii sunt definiți drept clienți finali, la fel ca toți ceilalți consumatori.

Definiția legală stabilește clar că:
„Client final – orice persoană fizică sau juridică ce cumpără energie electrică pentru consum propriu; în cuprinsul legii noțiunile de «client final» și «consumator» sunt echivalente.”

Prin urmare, diferențierea tarifară pe care o aplică Hidroelectrica nu se justifică și contravine principiilor de transparență și echitate impuse de legislația în vigoare.

APCE cere intervenția autorităților

Asociația solicită Hidroelectrica S.A. să revizuiască politica de prețuri și să corecteze tarifele aplicate prosumatorilor.

În plus, A.P.C.E. anunță că informează Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), și consideră că tratamentul aplicat prosumatorilor este inechitabil și în afara cadrului legal.

De ce crede Dan Pîrșan, președinte APCE, ca Hidroelectrica face ceva ilegal și cum afectează asta consumatorii?

În primul rând, Hidroelectrica, această companie, stabilește două tarife pentru energie în aceeași perioadă de timp pentru consumatori. Noi, prosumatorii, nu ne-am pierdut și nu ne pierdem… să zic, calitatea legală de consumatori.

Iar noi atragem atenția că stabilirea a două tarife de achiziție diferite a energiei pentru consumatori nu este în regulă. Este o interpretare, să zicem, exhaustivă a legii, pentru că noi ne vom pomeni, cel mai probabil, după acest episod, cu o aplicare în alte domenii și ne vom confrunta cu situații absurde, precum, vă dau un exemplu, cabinetele medicale vor plăti un tarif mai mare în funcție de cifra de afaceri, cabinetele notariale vor avea, să zic, alt tarif, iar birourile de arhitectură sau firmele de bază vor avea tarife diferențiate în funcție de interesele Consiliului de Administrație al Hidroelectrica. Lucrurile astea nu sunt normale.

Noi am înțeles foarte bine mesajul care ni s-a dat, că ei „pot”. Ei sunt, să zicem, pe o interpretare pe care legiuitorul, cât și ANRE, nici măcar nu și-au putut închipui că pot veni cu două tarife în același timp pentru consumatori. Faptul că ei spun că fac oferte diversificate… când spui cuvântul ofertă, înseamnă că poți să alegi sau ai posibilitatea, la un moment dat, să zici o vreau sau nu o vreau. Pe când ei, în felul acesta, ne pun două tarife, 0,45 pentru consumatorii normali de energie și 0,28 pentru consumatori, fără să avem posibilitatea de a alege.

Singura noastră posibilitate este să părăsim hidroelectrica ca și prosumatori, având în vedere că nu vom mai rămâne într-o compensare, să zic, cantitativă, normală, ci mergem într-o compensare dictată de furnizori. Noi considerăm că aceste lucruri vin în urma faptului că ei nu prea mai au interesul de a primi această energie verde, pe care și ei o produc, dar nu atât de verde, cât susținem noi că este, având în vedere că ei au și alte cheltuieli și alte elemente, dar noi solicităm clarificări. În comunicatul lor se povestește despre plățile foarte mari pe care hidroelectrica le face pentru piața de echilibrare.

Adevărul e că noi solicităm, am solicitat oficial hidroelectrica să ne comunice, să ne clarifice criteriile care au stat la baza deciziei de a trata diferit consumatorii și să ne spună foarte clar care sunt cheltuielile cu care noi îi împovărăm pe zona de echilibrare, la care ei spun în comunicat că sunt foarte îndatorați, ca să zicem așa. Deci, cam asta e situația cu hidroelectrica. Noi nu suntem absolut de acord cu ce spun, iar stabilirea a două tipuri de prețuri pentru două tarife de achiziție a energiei pentru aceiași consumatori… nouă nu ni se pare în cadrul legal.” Spune Pîrșan.

Ce sfat are Dan Pîrșan pentru oamenii care vor să investească în stocare?

Mesajul meu a fost și rămâne investiți în stocare, viitorul prosumatorilor într-un timp foarte scurt va fi în zona de stocare, ne vom refugia în stocare, vom cumpăra energie la nevoi și necesități pentru că asistăm la o poziție a furnizorilor contrară prosumatorilor, cel puțin până în 2030, când legea îi obligă să ne „suporte”.”, încheie Pîrșan.