• Investitorii caută să navigheze printre dilemele economiei globale, inclusiv în România, în timp ce atenția publicului se concentrează pe alegerile din SUA.
  • Economia reală arată semne de slăbiciune, dar datele sugerează o posibilă „aterizare lină” în contextul global.
  • În România, economia reală încetinește, iar industria auto se confruntă cu dificultăți, într-o perioadă cu deficit economic de peste 4%.

În timp ce atenția publicului se concentrează pe alegerile din SUA și șansele candidatei democrate, investitorii caută să navigheze printre dilemele economiei globale, inclusiv în România, explică Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România.

Economia reală arată semne de slăbiciune, nu doar în SUA. Totuși, datele sugerează o posibilă „aterizare lină”. Scăderea costurilor de creditare este limitată de inflația ridicată din anii anteriori. Banca Centrală evită să fie implicată în politica economică și ajustează dobânzile cu prudență.

În context global, Asia, Europa și SUA par să fie prudente. Dolarul american scade în raport cu yenul japonez, iar economia globală pare să intre într-o pauză. Un yen prea puternic ar putea provoca fricțiuni pe piețele bursiere. În China, exporturile cresc cu 8,7% în august, dar importurile cresc doar cu 0,5%, ceea ce ar putea suspenda noi măsuri de sprijin economic. Inflația scăzută și riscurile deflaționiste sugerează că măsuri suplimentare ar putea fi necesare.

Titlurile zilei

CUM SE MIȘCĂ BURSELE?
NETANYAHU ȚINE UN DISCURS ÎN CONGRESUL SUA
FLORIN TALPEȘ APARE LA NYSE ȘI NMS TV
FERRARI BAGĂ CRIPTO ÎN VITEZĂ
LOEWE FURĂ PRADA
ANAF ÎȘI FACE NORMA DE COLECTARE

Ce soluții are Europa?

În Europa, economia evită contracția cu ajutorul „aripii latine”, Spania avansând cu 0,8% față de declinul de 0,1% al Germaniei. Totuși, avansul trimestrului al doilea a fost revizuit la 0,2%. Economia germană, cu probleme în sectorul auto, se confruntă cu provocări suplimentare. Volkswagen ar putea închide fabrici, iar problemele cu sistemele de frânare Continental pentru BMW complică situația. Mario Draghi propune o nouă strategie industrială cu fonduri între 750 și 800 de miliarde de euro pentru a îmbunătăți competitivitatea și siguranța lanțurilor de aprovizionare.

Investitorii se orientează spre băncile centrale pentru decizii rapide. Atât în Europa, cât și în SUA, se așteaptă reduceri de dobândă. BCE ar putea reduce referința cu 0,25 puncte, iar Fed ar putea urma o măsură similară. Unele prognoze indică chiar o scădere de 0,5 puncte. Deciziile depind de datele de inflație și de așteptările piețelor de datorie suverană. Scăderea inflației sub 2% este posibilă, iar dobânzile ar putea scădea până la 4% până la sfârșitul anului.

În România, economia reală încetinește, cu un avans de doar 0,1% în trimestrul al doilea. Creșterea este influențată negativ de sectoare precum IT-ul și serviciile suport. Industria auto locală se confruntă cu dificultăți, într-o perioadă cu deficit economic de peste 4% în prima jumătate a anului.

Estimările Morgan Stanley sugerează că China ar avea nevoie de stimulente de 10 trilioane de yuani, adică aproximativ 1,4 trilioane de dolari, pentru a stimula încrederea consumatorilor. Dacă această tendință se extinde și în țările partenere, economia globală va resimți o „oboseală” a consumatorilor, iar China nu va mai putea susține economia globală prin exporturi.