Uniunea Europeană a dezvăluit detalii despre un plan global de investiţii în valoare de 300 de miliarde de euro (255 de miliarde de lire sterline; 340 de miliarde de dolari), descris ca o „alternativă adevărată” la strategia Belt and Road a Chinei. Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a spus că schema Global Gateway ar trebui să devină o marcă de încredere.

China a finanţat căi ferate, drumuri şi porturi, dar a fost acuzată că a lăsat unele ţări pline de datorii. Şeful Comisiei a spus că ţările au nevoie de „parteneri de încredere” pentru a concepe proiecte durabile. Uniunea Europeană caută modul în care poate mobiliza miliarde de euro din statele membre, instituţii financiare şi din sectorul privat.

Conform BBC, Ursula von der Leyen spune că doreşte să demonstreze că o abordare diferită, democratică, ar putea avea rezultate în proiecte care se concentrează pe combaterea schimbărilor climatice, precum şi pe securitatea globală a sănătăţii şi pe dezvoltarea durabilă pentru ţările în curs de dezvoltare.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Strategia Chinei a ajuns şi în Asia, Indo-Pacific, Africa şi UE. Compania chineză Cosco deţine două treimi din uriaşul port de containere grecesc din Pireu, iar China Road and Bridge Corporation a construit un pod cheie în Croaţia.

„Când vine vorba de opţiuni de investiţii”, a spus preşedintele Comisiei, „puţinele opţiuni care există prea des vin cu multe litere mici care includ consecinţe mari, fie ele financiare, politice, dar şi sociale”. Proiectele trebuiau să fie de înaltă calitate, cu un nivel ridicat de transparenţă şi bună guvernare şi trebuiau să ofere rezultate tangibile pentru ţările implicate.

Andrew Small, un senior transatlantic Fellow la German Marshall Fund, a declarat pentru BBC că a marcat „primul efort serios din partea europeană de a pune împreună pachete şi de a găsi mecanisme de finanţare, astfel încât ţările care iau în considerare împrumuturi din China au o opţiune alternativă”.