• Tichetele de valoare contribuie la economia României, generează peste 32 de miliarde de lei în PIB în 2023, ceea ce reprezintă peste 2% din PIB-ul național, potrivit unui studiu.
  • Tichetele de masă au cel mai mare impact economic, reprezintă 84% din totalul tichetelor de valoare emise și susțin aproximativ 128.197 de locuri de muncă în sectorul comerțului cu ridicata și amănuntul.
  • Voucherele de vacanță și tichetele cadou stimulează sectoare-cheie, voucherele de vacanță susțin aproape 40.000 de locuri de muncă în HORECA, iar tichetele cadou au efect direct asupra creșterii comerțului cu amănuntul și cu ridicata.

Tichetele de valoare contribuie cu peste 32 de miliarde de lei la Produsul Intern Brut (PIB) al României în 2023, ceea ce reprezintă peste 2% din PIB-ul naţional. Tichetele sunt un motor important al economiei locale, potrivit unui studiu realizat de Academia de Studii Economice (ASE).

Care este impactul economic general?

Studiul analizează impactul economic al tichetelor de valoare pentru perioada ianuarie 2020 – iulie 2024 și evidențiază rolul acestora în susţinerea consumului, stimularea economiei şi crearea sau menţinerea locurilor de muncă.

Potrivit cercetării, fiecare 1 leu cheltuit prin tichete de valoare generează 2,91 lei suplimentari pentru PIB.

Titlurile zilei

Huawei lansează Pura X
RISCĂ MUSK SĂ PIARDĂ TESLA?
preia europa apărarea?
Meta Estate Trust efectuează exitul din proiectul The Lake Home
Aeroportul Heathrow își suspendă operațiunile din cauza unui incendiu
Apple este dată în judecată

Tichetele de masă au cea mai mare influență economică

Cea mai mare parte a acestui impact vine din tichetele de masă, care reprezintă 84% din totalul tichetelor de valoare emise.

În perioada analizată, ianuarie 2020 – iulie 2024, valoarea acestora este de 56 miliarde de lei, dintr-un total de 68 miliarde de lei cât însumează toate tipurile de tichete emise.

Care este impactul tichetelor de masă asupra pieței muncii?

În ce priveşte impactul asupra pieţei muncii, fiecare 436.828 lei cheltuiţi prin tichete de masă susţin un loc de muncă în sectorul comerţului cu ridicata şi amănuntul, ceea ce înseamnă susţinerea unui număr de aproximativ 128.197 de locuri de muncă.

Care sunt efectele voucherelor de vacanță asupra turismului și industriei ospitalității?

Pe locul al doilea ca volum se află voucherele de vacanţă, cu o valoare de 7,48 miliarde de lei în perioada ianuarie 2020 – iulie 2024, cu un impact direct asupra turismului intern, industriei ospitalităţii, dar şi a pieţei muncii în industrie.

Studiul relevă că 187.026 lei cheltuiţi anual prin vouchere de vacanţă susţin un loc de muncă în sectorul HoReCa. Astfel, voucherele de vacanţă contribuie la menţinerea sau crearea a 39.994 de locuri de muncă în acest sector.

Care este influența tichetelor cadou asupra comerțului?

O altă categorie de tichete de valoare care au un impact direct asupra comerţului cu amănuntul total este cea a tichetelor cadou.

În perioada analizată, valoarea totală a tichetelor cadou acordate este de 3 miliarde de lei. Studiul arată că o creştere cu 1% a valorii tichetelor cadou sau a numărului de beneficiari determină o creştere de 0,002% a valorii comerţului cu amănuntul şi de 0,001% a valorii comerţului cu ridicata.

Ce spune Radu Muşetescu, coordonatorul studiului?

„Acest instrument de politică publică este mult mai mult decât pare la prima vedere. În literatura academică se vorbeşte chiar de o revoluţie administrativă a statului modern prin adoptarea pe scară largă a acestui instrument, pentru că reprezintă un salt calitativ faţă de instrumentele tradiţionale care sunt subvenţiile sau distribuţia directă de produse sau servicii.

Există 40 de state care adoptă şi implementează asemenea scheme, 100 de milioane de cetăţeni beneficiari din întreaga lume, şi România poate fi un studiu de caz pozitiv în măsura în care are o experienţă bogată în acest sens”, spune el.

Care este versatilitatea tichetelor de valoare?

„Cea mai importantă calitate a acestui instrument este versatilitatea lui. Adică poate fi folosit la foarte multe domenii de politică publică. Putem vorbi, de exemplu, de politici în domeniul ecologic, îmbunătăţirea Protecţiei mediului înconjurător prin tehnologii avansate. Putem să le extindem către sectorul IMM-urilor. Putem să extindem acest instrument către copii, astfel încât, de exemplu, bursa copilului să fie repartizată prin aceste mecanisme. Putem relua programul Cornul şi laptele. Versatilitatea este extraordinară şi asta cred că este principala calitate a acestor instrumente. Se potrivesc foarte bine pentru politicile publice”, spune Prof. univ. dr. Cristian Păun, ASE, coautor al studiului.