Războiul din Ucraina e completat de un război informațional, în care răspândirea informațiilor false poate duce la dezechilibre economice de moment. După fake news-ul cu prețul carburanților, o altă informație rostogolită pe social media e legată de siguranța alimentară a României. Țara noastră a devenit cel mai mare exportator de grâu din zona Mării Negre, cu 4 milioane de tone în 2021 și a depășit Rusia și Ucraina.

2022 se anunță totuși un an dificil, pentru că fermierii sunt îngrijorați din cauza lipsei de apă din sol. Iarna nu a adus nici precipitații și nici zăpa dă.

Pe de altă parte, România importă îngrășăminte de 54,6 milioane de euro din Rusia și de 48,5 milioane din Ucraina. În ce privește deficitul comercial pe relația cu Rusia, care se ridică la 2,15 miliarde de euro, este totuși cel mai mic comparativ cu țările vecine: Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Grecia sau Polonia.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Am discutat despre siguranța alimentară a României cu George Bădescu, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.

“Nu văd o amenințare în acest sens. Bineînțeles, orice conflict, mai ales unul care este nu departe de noi nu este o veste bună. Există, practic, preocupare pentru orice fel de veste care vine în această zonă. Însă, în ceea ce privește siguranța alimentară, nu avem motive, în acest moment, să anticipăm că aceasta va fi pusă în pericol.

Evoluția pieței este întotdeauna o provocare pentru orice analist, pentru oricine încearcă, practic, să aibă o predicție asupra a ceea ce se va întâmpla. Există multe provocări și în acest moment legate de mulți factori însă, din acest punct de vedere, pot să spun că, în general, politicile comerciale ale rețelelor alimentare sunt întotdeauna acelea de a fi cât mai aproape de consumator și de a încerca, practic, să-și mențină toate aceste abordări într-o marjă care este cea mai adecvată pentru a putea, în felul acesta, să fie menținută atât puterea de cumpărare, cât și disponibilitatea produselor respective.

Acum, dacă ar fi să vorbim la nivel general, îmi aminteam că, exact acum doi ani și chiar m-am uitat, pe 12 martie 2020, aveam, aș putea spune, comunicări asemănătoare. Nimeni nu se mai confruntase cu o pandemie. Iată că acum, când s-au ridicat restricțiile, cu toții ne gândeam la o perioadă în care să putem să revenim cât mai repede la un stil de viață, la desfășurarea zilnică a activităților cât mai aproape de așa cum fuseseră ele odată sau acum câțiva ani. Din păcate, avem această nouă situație.

Toate aceste lucruri nu s-au mai întâmplat, cel puțin în timpul generației noastre, așa că, din acest punct de vedere, până la urmă, tot ce putem spera este ca evoluția acestor situații să fie una pozitivă, să dureze cât mai puțin. Iar în ceea ce ne privește, să ne folosim experiența, să ne folosim chibzuința pentru a putea să detectăm cât mai repede informațiile reale de cele exagerate. Și, în general, spiritul alarmist nu ajută.”, a declarat George Bădescu, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.