Românii şi-au adaptat comportamentul financiar și au restrâns cheltuielile în ultimul an

Sursă foto: Profimedia

Românii şi-au adaptat comportamentul financiar în contextul creşterii accelerate a inflaţiei, a preţurilor şi a tarifelor la utilităţi din ultimele luni, aproape jumătate dintre ei (47%) reducându-şi cheltuielile, arată studiul “Money Matters” 2022 realizat de Erste Group.

În medie, românii economisesc 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021. Totuşi, doar 33% pun bani deoparte pentru bătrâneţe.

Mai mult de jumătate dintre ei, respectiv 64%, declară că au fost afectaţi de inflaţie, iar 38% cred că situaţia lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, procent dublu faţă de 2019.

Atunci când au nevoie de sfaturi despre economii şi investiţii, 48% se bazează pe familie şi prieteni, iar 19% chiar pe informaţiile din Social Media.

Pentru 61% dintre respondenţi educaţia financiară intră în atribuţiile şcolii şi ale altor instuţii de învăţământ, 56% cred că este responsabilitatea părinţilor şi a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor şi altor instituţii financiare.

Potrivit studiului, 77% dintre persoanele care au participat la cercetare au declarat că strâng bani pentru potenţiale urgenţe şi cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă, ambele motive în creştere cu 8 puncte procentuale faţă de anul trecut.

Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorinţa de a investi în educaţie şi pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.

“Schimbarea a fost mereu o constantă în viaţa noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziţia spre economia de piaţă, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la graniţe, schimbările ne-au marcat permanent existenţa. Şi ne-au insuflat o capacitate extraordinară de rezilienţă şi adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viaţă mai bună indiferent de provocări. Am învăţat cu toţii, pe parcurs, că ai nevoie întodeauna de un partener – personal, profesional sau financiar”, a declarat Ionuţ Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.

Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group şi a vizat ţările din Europa Centrală şi de Est – Austria, Ungaria, Croaţia, Cehia, Slovacia, România şi Serbia.

Cercetarea a avut loc în lunile iunie şi iulie 2022, pe un eşantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populaţiei bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.