• Raportul taxe-PIB în UE scade la 40,0% în 2023, comparativ cu 40,7% în 2022.
  • Veniturile din taxe și contribuții sociale cresc cu 308 miliarde euro și ajung la 6.883 miliarde euro în UE.
  • Cele mai mari raporturi taxe-PIB s-au înregistrat în Franța (45,6%), Belgia (44,8%) și Danemarca (44,1%).

În 2023, Uniunea Europeană și zona euro înregistrează o scădere semnificativă a raportului taxe-PIB, conform datelor publicate de Eurostat. Tendința reflectă o ajustare economică în contextul global, influențată de diverse politici fiscale și condiții economice interne.

Anul trecut, raportul total taxe-PIB pentru Uniunea Europeană a fost de 40,0%, în scădere față de 40,7% în 2022. Zona euro a trecut o scădere similară, și ajunge la 40,6% comparativ cu 41,4% în anul anterior. Datele sugerează o tendință generalizată de reducere a ponderei veniturilor fiscale în raport cu economia.

Chiar dacă raportul dintre taxe și PIB a scăzut, veniturile totale din taxe și contribuții sociale au crescut cu 308 miliarde euro, și ajunge la un total de 6.883 miliarde euro în Uniunea Europeană. Creșterea sugerează că, deși ponderea veniturilor fiscale în PIB a scăzut, sumele absolute colectate au crescut, ceea ce poate indica o expansiune economică.

Titlurile zilei

LE-O DĂM ÎN VOT!
CE SE ALEGE DE BUSINESS?
CE VOR DEZOLTATORII DE LA GUVERN?
CNA CERE DEMISIA LUI BOGDAN IVAN
MERGI FĂRĂ VIZĂ ÎN SUA
DOI CANDIDAȚI CER ANULAREA PRIMULUI TUR

Variații între statele membre

Raportul dintre impozit și PIB a crescut în 11 țări UE, iar cele mai mari creșteri sunt în Cipru (de la 35,9% în 2022 la 38,8% în 2023) și Luxemburg (40,2% în 2022 și 42,8% în 2023).

Scăderi de peste 0,1 puncte procentuale din PIB au fost înregistrate în 12 țări UE, cu cele mai mari scăderi înregistrate în Grecia (de la 42,8% în 2022 la 40,7% în 2023) și Franța (de la 47,6% în 2022 la 45,6% în 2023).

Scăderea raportului taxe-PIB în Uniunea Europeană și zona euro pentru anul 2023 evidențiază o dinamică complexă între colectarea veniturilor fiscale și performanța economică generală. În timp ce veniturile absolute au crescut semnificativ, variațiile între statele membre sugerează că fiecare țară își adaptează politicile fiscale pentru a răspunde provocărilor economice specifice.