- Trump propune tarife de 200% pentru medicamente, crește prețurile și reduce profiturile, scrie CNBC.
- Companiile investesc în SUA, dar relocarea producției durează mai mult decât perioada de grație.
- Industria speră la excepții, dar incertitudinea afectează piața și consumatorii.
Industria farmaceutică globală se confruntă cu incertitudine majoră după ce președintele american Donald Trump propune impunerea unui tarif vamal de 200% pentru produsele farmaceutice importate, conform CNBC.
Advertisment
Deși aplicarea acestuia ar putea avea o perioadă de grație de 12–18 luni, analiștii avertizează că impactul este sever: creșteri ale prețurilor medicamentelor, scăderea marjelor de profit și riscuri de întrerupere a lanțurilor de aprovizionare.
Tarifele cresc costurile și amenință accesul la medicamente în SUA
Potrivit Barclays și UBS, tarifele fac producția mai scumpă și pun presiune pe marjele companiilor care fabrică în afara SUA. Afsaneh Beschloss, CEO RockCreek Group, consideră că un tarif de 100% este „dezastruos” pentru pacienți, deoarece mutarea producției în SUA durează ani.
Titlurile zilei
Datele arată că un tarif de doar 25% poate crește prețurile medicamentelor în SUA cu până la 51 miliarde dolari anual, ceea ce determină PhRMA (asociația industriei) să numească propunerea lui Trump „contraproductivă”.
Trump cere relocalizarea producției, dar companiile avertizează că mutarea durează ani
Deși produsele farmaceutice sunt în mod tradițional exceptate de la tarife, administrația Trump acuză industria de practici incorecte de stabilire a prețurilor și cere relocalizarea producției în SUA. Companii precum Roche, Bayer, Novartis, Eli Lilly și Johnson & Johnson promit investiții în SUA, dar atrag atenția că perioada de grație este insuficientă – fiind necesari 4-5 ani pentru a muta producția la scară largă.
Raportul final cu privire la ancheta comercială (Secțiunea 232) este așteptat la sfârșitul lunii. Între timp, companiile își planifică scenarii diverse, în timp ce speră în eventuale excepții sau clauze favorabile în viitoare acorduri comerciale, cum este cazul celui recent între SUA și Marea Britanie.
Însă lipsa de claritate continuă să creeze incertitudine și afectează deciziile companiilor și cresc riscurile pentru consumatori.