• Piața industrială și logistică crește cu 30% în T1/2025.
  • Piața industrială și logistică ajunge la 260.000 mp închiriați.
  • Cererea nouă reprezintă 70% din total, vs. 59% în T1/2024.
  • București atrage 65% din cerere, iar Timișoara atrage 12%.
  • Exemple de companii active: De Longhi, Heco, Trendyol, LPP, NewCold.
  • Chiriile de referinţă din Bucureşti sunt între 4.20 – 4.70 €/mp/lună.
  • Rata de neocupare la nivel naţional crește la un nivel de 5,6%.
  • Lângă București se dezvoltă proiecte de peste 230.000 mp.
  • Stocul din zona capitalei se apropie de borna de 4 mil. mp.
  • Stocul total de spaţii industriale şi logistice ajunge la 7,71 mil. mp/T1.
  • NRF închiriază 20.100 mp în MLP Bucharest West.
  • LPP extinde cu 23.000 mp spaţiul ocupat în CTPark Bucharest West.

Piața industrială și logistică din România începe 2025 într-un ritm accelerat, cu o încredere tot mai mare din partea investitorilor și a companiilor.

În T1, suprafața închiriată ajunge la aproape 260.000 de metri pătrați, + 30% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Cushman and Wakefield Echinox.

În plus, ponderea cererii noi atinge un nivel record de 70% din volumul total tranzacționat. Ceea ce indică o dinamică pozitivă și un apetit crescut pentru extindere și noi intrări pe piață.

Titlurile zilei

BNR menține dobânda-cheie la 6,5%
BET SCADE CU 1,55% ÎN ULTIMA SESIUNE
Apple prezintă CarPlay Ultra
Acţiunile etoro cresc cu aproape 30%
SAI Broker lansează ETF-ul BKBETETF
adrian sârbu: Eu votez antreprenorul

Bucureștiul are aproape 65% din volumul total tranzacționat, urmat de Timișoara cu 12% din volumul total.

Analiştii de la Cushman estimează că la finalul anului sunt şanse mari ca stocul total de spatii logistice şi industriale la nivel naţional să depăşească 8 milioane de metri pătraţi, în condiţiile în care proiectele aflate în prezent în construcţie totalizează circa 345.000 metri pătraţi.

Ce spune Rodica Târcavu, Partner Industrial Agency Cushman and Wakefield?

Creșterea cererii noi este un semnal de încredere sporită. Care sunt principalele industrii sau tipologii de chiriași care generează această cerere în 2025?

Principalele tipologii de chiriași pentru piața de logistică și industrial sunt companiile de logistică, transport și curierat. Ele au ponderea cea mai mare în toată paleta de tranzacții de închiriere, cu un procent de aproximativ 40%. De fapt, aceste companii generează cerere an de an și susțin dezvoltarea logistică și industrială, atât în București, cât și în celelalte orașe din țară. Pe locul doi, ca și structură de clienți, sunt companiile distribuitoare de mărfuri generale, alimentare, non-alimentare, ele având o pondere de aproximativ 20-25%, în funcție de context și de conjuntură.

După care, noi am făcut și o clasificare separată a companiilor active în retail și comerțul online, acest domeniu având din ce în ce mai multă relevanță în ultimii cinci ani de zile. Și cererea vine și din acest domeniu și ea este în continuă creștere, astfel că procentul este peste 10% din totalul tranzacțiilor efectuate în cadrul unui an, implicit și în prima parte a acestui trimestru.

Cel mai important sector din care provin companiile este și cel de producție, dar el are o pondere mai mică, de 10%, pentru că majoritatea companiilor care sunt active în diverse sectoare ale economiei în producție decid să facă investiții directe, investiții în sensul în care cumpără terenuri sau extind capacități de producție cu resursele proprii, fără a apela la tranzacții de închiriere. Sunt semne bune și anul acesta că există câteva planuri de dezvoltare ale unor companii, cum ar fi în zona centrului țării compania Heco producătoare de șuruburi sau compania Gestank din domeniul auto al investitorilor turci și spanioli care doresc să-și extindă producția în județul Argeș.

Mai sunt diverse nume, cum ar fi și de Longhi la satul Mare, care de anul trecut și-a extins producția încă 50 de mii de metri pătrați în a face expresoare și diverse aparate de cafea. Deci sunt foarte mulți jucători care activează pe cont propriu, ceea ce ne dă și un semn pozitiv că economia țării este una sănătoasă și este pe un trend ascendent”, spune ea.

Având în vedere stabilitatea chiriilor, dar și presiunea pe costuri, vedeți o schimbare în strategia dezvoltatorilor privind tipul proiectelor livrate – build-to-suit vs. speculativ?

„Dezvoltările companiilor care dețin astfel de portofolii întotdeauna au fost mixte, adică au avut și apetitul de a risca și de a construi clădiri fără a avea niște contracte semnate și ne referim aici la piața din București, care este una extrem de dinamică și care are în prezent aproape 4 milioane de metri pătrați stoc.

Avem proiecte anunțate de fiecare dintre marii dezvoltatori, pe lângă CTP și VDP, mai sunt și jucătorii mai medii, gen VGP, MLP sau Logicore, toți au o planificată dezvoltare fie de cutie mai mică de 20.000 de metri pătrați, fie de suprafețe mari de 50.000 de metri pătrați plus. După statisticile noastre, credem că se pot construi în și anul acesta și anul viitor aproximativ 3-400.000 de metri pătrați de spații logistice numai în București. În țară, în schimb, există o atitudine mai rezervată, pentru că se fac proiecte mai mult customizate, având un contract de închiriere semnat.

Avem stoc disponibil de închiriat încă la Arad, Timișoara, chiar și la Oradea, dar mai este loc de dezvoltare. Vedem cumva niște proiecte care se pot construi în viitorul apropiat în Sibiu, poate în Cluj, sau chiar și Iași, un punct relativ nou apărut pe harta logisticii. Continuă aceste dezvoltări, dar într-un ritm mai atent analizat, mai prudent, și care să fie corelat, bineînțeles, și cu cererea de spații logistice și de producție”, continuă ea.