84,5% dintre companiile participante la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România spun că oferă angajaţilor beneficii extrasalariale şi că acestea rămân un criteriu important pentru candidaţi atunci când îşi aleg angajatorul.

Tichetele de masă apar cel mai frecvent în structura pachetului de beneficii, 77,1% dintre angajatori declarând că le au incluse. Sunt urmate de primele de sărbători, oferite de 68,6% dintre respondenţi, abonamente de sănătate la clinici private (55,7%) şi zile libere suplimentare (41,4%). 40% oferă angajaţilor acces la training-uri de specializare profesională, 34,3% organizează petreceri anuale cu echipa sau teambuilding-uri, 31,4% decontează transportul, iar 30% oferă vouchere cadou.

„Pe lângă această structură tradiţională şi cel mai des utilizată de companii, au apărut, în ultimii ani componente suplimentare, după ce angajatorii au sondat în rândul angajaţilor pentru a afla ce anume îşi doresc. Aşa se face că vedem tot mai des beneficii precum masa de prânz la birou, tichete de vacanţă, coşuri cu produse cadou, masaj la birou sau servicii de consiliere psihologică. Bonusurile de performanţă, pachetele de acţiuni, evenimentele mondene trimestriale, voucherele pentru ziua de naştere sau vinerea scurtă sunt alte beneficii care completează lista, dar care se regăsesc, totuşi, într-un număr mic de companii”, declară Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs România.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

40% dintre cei care au participat la sondaj au răspuns că, faţă de anul trecut, oferă mai multe beneficii angajaţilor. 55,7% oferă la fel de multe, în timp ce, pentru 4,3%, pachetul extrasalarial s-a diminuat. Cei mai mulţi dintre cei care au acum mai multe decât anul trecut indică şi o alocare suplimentară de buget, cuprinsă între 5 şi 10%. „Nici în cazul celor care au făcut reduceri nu vorbim despre tăieri drastice din buget. 80% dintre angajatorii care în 2022 au avut un pachet ajustat în minus au redus cu maximum 10% sumele destinate acestui scop. Rămân, însă, moderaţi în estimările cu privire la anul viitor, în condiţiile în care majoritatea (61,4%) spune că încă nu a fost decisă structura pachetelor de beneficii pentru 2023. 17,1% anunţă deja că vor include mai multe beneficii, 2,9% vor scădea numărul lor, iar 18,6% spun că vor avea acelaşi buget, însă vor face unele înlocuiri. Vor renunţa la beneficiile pe care angajaţii nu le folosesc şi vor introduce unele noi, pe care şi le doresc”, mai spune Ana Călugăru.

Suma medie cheltuită în acest scop este cuprinsă între 400 şi 600 de lei pe lună, pentru fiecare angajat. 18,3% au un buget mediu cuprins între 200 şi 400 de lei, la fel de mulţi între 600 şi 800 de lei, 11,3% între 800 şi 1.000 de lei şi 5,6% peste 1.000 de lei.

Întrebaţi care ar fi acele beneficii pe care le-ar introduce dacă nu ar avea limită de buget şi despre care ştiu că sunt foarte dorite de angajaţi, 72,5% dintre managerii şi specialiştii în HR participanţi la sondaj au menţionat cel de-al 13-lea salariu. 55,1% ar opta şi pentru săptămâna de lucru de 4 zile, cu scurtarea programului de lucru la 32 de ore pe săptămână, 37,7% pentru acoperirea cheltuielilor casnice (facturile la utilităţi), iar 29% pentru extinderea pachetului de beneficii şi către membrii familiei.

Sondajul a fost realizat în luna august, pe un eşantion de 170 de companii respondente.