EY Future Consumer, cercetare realizată în perioada 18 mai – 7 iunie 2022, arată că 79% dintre cei 18.000 de consumatori chestionaţi spun că finanţele lor reprezintă o preocupare, iar 62% dintre ei se aşteaptă să crească şi mai mult costurile vieţii în următoarele şase luni.
Aceste preocupări legate de finanţele personale afectează majoritatea tuturor nivelurilor de venituri, de la venituri mici (87%) la clasa de mijloc (77%) şi până la venituri mari (64%).
În condiţiile în care încrederea consumatorilor este în scădere, cercetarea relevă o perspectivă economică semnificativ pesimistă din partea pieţelor occidentale, în comparaţie cu pieţele emergente/alte pieţe. Un număr mult mai mare de consumatori din SUA (54%), Regatul Unit (65%), Germania (84%) şi Franţa (85%) declară că sunt de părere că viaţa va rămâne la fel sau se va înrăutăţi în următorii trei ani, în comparaţie cu Brazilia (21%), India (24%), Arabia Saudită (37%) şi China (38%). Cu această continuă “mentalitate de urgenţă permanentă” adoptată de pandemie, consumatorii la nivel global se concentrează din ce în ce mai mult pe controlul cheltuielilor şi pe reajustarea priorităţilor pentru a-şi menţine valorile şi stilul de viaţă în faţa perturbărilor.
În condiţiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea FCI arată că acum consumatorii cer accesibilitate, deoarece mai mult de unul din trei consumatori (35%) declară că sunt îngrijoraţi că nu vor avea suficienţi bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât cheltuielile de trai. Consumatorii nu se limitează la a renunţa la produsele esenţiale pentru a reduce costurile, ci încearcă noi branduri (33%) şi trec la branduri private sau “mărci proprii” (21%), expunând în cele din urmă la risc o treime din piaţa de adresabilitate a unui brand.
În ciuda impulsului şi a presiunilor tot mai mari pentru a trăi într-un mod mai ecologic, eforturile consumatorilor sunt frânate de creşterea costului vieţii. Şaizeci şi şapte la sută dintre respondenţii la nivel mondial spun că preţul ridicat al bunurilor şi produselor sustenabile îi descurajează în mod semnificativ să le cumpere. Cu toate acestea, sentimentul consumatorilor faţă de sustenabilitate s-a îmbunătăţit faţă de mai 2021: mai puţini asociază produsele sustenabile cu o calitate scăzută (67% mai 2021 vs. 58% mai/iunie 2022) sau cu o durabilitate slabă (58% vs. 50%) şi tot mai mulţi au încredere din ce în ce mai mare în informaţiile despre produsele sustenabile de la companiile care le produc (lipsa de încredere a scăzut de la 59% la 51%). Consumatorii caută noi metode de consum conştient, 87% dintre respondenţi încercând să nu mai risipească alimente şi 36% spunând că vor cumpăra mai multe produse second-hand, în creştere de la 30% în februarie 2022.
Impulsionaţi de cererea actuală de accesibilitate, consumatorii înlocuiesc categoriile de cheltuieli neesenţiale şi caută alternative, făcând ca ceea ce au să fie mai sustenabil. 64% dintre respondenţii la nivel global declară că nu mai simt nevoia de a ţine pasul cu tendinţele sezoniere ale modei, iar mai mulţi (69%) încearcă să îşi repare bunurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce reprezintă o provocare pentru comercianţii cu amănuntul de produse fast fashion, care vizează un consumator mai conştient. Şaizeci la sută dintre respondenţi afirmă că se simt mai confortabil în propria piele, bazându-se mai puţin pe frumuseţe şi produse cosmetice pentru a-şi spori încrederea, în creştere cu 7% faţă de octombrie 2021.
Sondajul arată că un număr mic, dar în creştere, de respondenţi sunt interesaţi să exploreze experienţele digitale emergente. Aproximativ unul din zece (12%) dintre consumatorii respondenţi (18% în rândul milenialilor şi 15% în rândul generaţiei Z) au folosit monede digitale, au experimentat metaversul (9%) sau au cumpărat un produs virtual (8%), în mare parte datorită consumatorilor mai tineri şi mai înstăriţi.
Cu toate acestea, pe măsură ce lumea digitală se extinde, consumatorii devin extrem de precauţi în ceea ce priveşte partajarea datelor lor. La nivel global, 86% dintre respondenţi spun că sunt îngrijoraţi de furtul de identitate/fraudă şi 72% sunt îngrijoraţi atunci când împărtăşesc informaţii personale pe un site web/aplicaţie. În plus, 80% sunt îngrijoraţi de aplicaţiile care le urmăresc mişcările; temeri care sunt resimţite puternic de toate generaţiile.
„Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri. Văzând cum consumatorii caută să preia controlul asupra finanţelor lor şi să facă faţă inflaţiei în creştere, producătorii şi comercianţii deopotrivă vor trebui să acţioneze agil şi rapid pentru a adresa temerile consumatorilor, în special cele legate de preţ, folosindu-se de brandurile private ca o ancoră pentru loialitatea clientelei. Fidelizarea consumatorilor va ajuta furnizorii să culeagă beneficiile atunci când clienţii se vor putea întoarce cu mai multe venituri disponibile. O altă provocare pentru sectorul bunurilor de larg consum este aceea de a asigura sustenabilitatea produselor la preţuri accesibile. Şi nu în ultimul rând, odată cu extinderea online-ului peste offline, comercianţii vor trebui să investească în securitatea cibernetică în toate elementele afacerii lor pentru a putea capta beneficiile accesului la datele şi preferinţele consumatorilor – neîncrederea vizavi de protecţia datelor arătată chiar şi în rândul consumatorilor tineri, cu un apetit mai mare pentru experienţe digitale de consum, ridică un semnal de alarmă pentru comerţul online şi o zonă de focus pentru operatorii care acţionează în domeniu”, spune Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.