- România se confruntă cu un deficit de 50 de miliarde de euro, iar programul de guvernare propus de coaliția PSD-PNL-UDMR este considerat o soluție insuficientă, lipsită de măsuri concrete și responsabili asumați.
- Programul actual reîncălzește idei din guvernele anterioare și evită măsuri clare, lăsând o incertitudine care afectează încrederea investitorilor și a electoratului.
- Reducerea cheltuielilor publice și creșterea taxelor sunt soluțiile probabile, dar procesul va fi dificil, având în vedere aparatul de stat încărcat și posibile reacții sociale și economice negative
România se confruntă cu un deficit de 50 de miliarde de euro doar pentru a supraviețui economic, iar soluția propusă de Coaliție constă într-o restructurare minimală a guvernului – două ministere și câțiva secretari de stat. PSD-PNL-UDMR, cu un USR aproape invizibil în ecuație, prezintă un program de guvernare care pare mai mult un exercițiu de imagine decât o soluție reală. În loc de măsuri concrete, acest program reîncălzește idei din guvernele trecute, fără nicio garanție de implementare. Lipsit de cifre precise, termene clare și responsabili asumați, noul plan guvernamental nu pare să ofere răspunsuri la provocările economice majore ale României. Aproape un an în urmă, programul „ ȘTIU PE CE LUME TRĂIESC” aducea măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare și restructurare a sectorului public, însă în fața crizei financiare actuale, promisiunile rămân doar pe hârtie.
Advertisment
Ce spune Marius Luican, CEO, Reveal Marketing Research, pentru Aleph Business:
Cum se prezintă măsurile din programul de guvernare al coaliției în forma actuală? În acest moment, programul rămâne în continuare pe masă. Cum este perceput acest program atât de investitori, cât și de electoratul din România?
” Arată ca începutul dezastrului.
Titlurile zilei
Și chiar dacă în mod firesc întrebarea este una economică, din păcate răspunsul va fi mai degrabă politic. Pentru că nu există un program de guvernare. Acesta nu va fi programul de guvernare al României.
În mod cert, una dintre formațiunile politice, USR, s-a retras printre primele din conversație. Acum a urmat-o PSD-ul. Fiecare apare pe motivații diferite.
În realitate, cred cu tărie că vom discuta la final de vreun guvern de, hai să zicem, tehnocrați, specialiști și așa mai departe. În termenii cei mai simpli, niciunul dintre partidele politice nu vrea să-și asume responsabilitatea politică la o distanță de două luni în care au susținut că va curge lapte și miere pe străzile din România. Nu vrea să-și asume responsabilitatea politică a rezolvării acestei situații, acestor 50 de miliarde de anul acesta.
Dar nici în anii următori nu va fi situația mai distractivă. În timpul ăsta, investitorii și-au luat mesajul lor cât se poate de clar că situația din România este o situație de durată, că acest program de guvernare este o prefăcătorie. Pretindem că avem un program, el nu are cifre pentru că încă partidele nu vor să accepte, mai ales PSD-ul, nu vrea să accepte să pună, practic, în fața opiniei publice, faptul că situația este foarte dificilă și că nu există decât două ieșiri din această situație.
Crășterea taxelor sau reducerea cheltuielilor. Și pentru una și pentru cealaltă ei se prefac, vor să scadă costurile pe muncă sau, cine știe ce, alte reforme favorabile electoratului. În realitate, ei fac în momentul ăsta politică, se prefac și încearcă să deconteze cât mai puțin din această situație creată.
Probabil că această incertitudine va continua, cu siguranță că nu vom avea în anul acesta un răspuns clar și eu nu cred în soluția instalării unui guvern până de Crăciun. Totuși mai e foarte puțin, vorbim doar de câteva zile și în momentul ăsta nu prea se prefigurează soluții în vreun fel sau altul. Discuția, v-am spus, are două direcții, fie tăierea costurilor, fie creșterea taxelor.
Din punctul meu de vedere, se vor aborda ambele soluții, adică situația este atât de grea încât se vor aborda ambele soluții. Practic, un partid nu poate să treacă cu adevărat la tăierea costurilor, pentru că costurile astea, în realitate, ascund aparatul de partid. Vorbim despre un aparat de stat foarte încărcat, instituții de stat de toate felurile energofage, care trebuiesc ușurate de aceste costuri enorme, că acolo este problema.
Costurile, statul care e foarte costitor, deficitul care nu poate fi acoperit, de unde vine? De acolo vine. Acolo cine lucrează? Evident, tot aparatul de partid și toate rudele și toate amândlâncurile, așa cum ne-am obișnuit de ani și ani de zile. Motiv pentru care nimeni nu vrea să-și asume această soluție, indiferent de tăierile pe care le vom vedea și nu trebuie nimeni din mediul privat să zică ok, trebuie doar statul să suporte treaba asta, că o vom suporta cu toți pe următorii ani de zile.
De ce? Pentru că, odată cu reducerea costurilor de la stat și cu această reformă inevitabilă în anul 2025, va fi blocat și va registra o puternică scădere consumului. Și acela este momentul în care toți indicatorii vor merge la vale. Dacă cineva astăzi discută, în continuare, sub un guvern PSD, PNL, că suntem foarte, foarte, foarte aproape de marginea prăpastiei, că vom ajunge la junk cu evoluările organismelor internaționale, eu aș spune de acum că suntem la junk.
Adică, posibilitatea de a evita acest lucru este inexistentă. Când se va întâmpla? Pentru că dacă nu se va întâmpla în ianuarie, se va întâmpla sigur în februarie. Deci, în momentul ăsta, părerea mea este că încă ne răsfățăm, încă n-au fost tranșate toate negocierile politice pentru momentul prezidențialului, încă nu știm cum avem de gând să oferim un președinte acestei țări și în această incertitudine piețele ce fac? Scad, dar după părerea mea sunt la începutul scădenilor.
Pentru că această criză este evident departe de a fi soluționată. Ce vedem? Vedem finalul unui mandat Klaus Iohannis, care nici că se putea termina într-o situație mai dezastroasă decât este astăzi, în care nu ne mai putem baza pe absolut nimic. Realitățile dure obligă statul, obligă guvernul să ia niște măsuri ferme, dar astăzi nu avem nici măcar pe cine să punem să ia aceste măsuri.
Pentru că perspectiva unui guvern susținut politic și la final, eu v-am spus, se va ajunge la un guvern așa zis de specialiști, dar și ăla va trebui să aibă forță parlamentară și va trebui să fie susținut de un arc parlamentar. Ori imaginați-vă când acel guvern va începe să taie în stânga și în dreapta și acolo va găsi toate sinecurile partidelor politice. Cum vor începe în acel arc parlamentar de susținere a acestui guvern de independență? Cum vor începe disputele între partide și ce noi dificultăți vom găsi? Pentru că practic toată presiunea politică a lor va fi taie de la ceilalți și nu taia de la noi.
Nu prea sunt vești bune, îmi pare rău să privesc situația din această perspectivă, dar din păcate nu există o altă perspectivă astăzi. “
Cum poate acest program de guvernare să convingă?
“Cum poate acest program de guvernare să convingă? Dacă nu, ce măsuri concrete ar putea fi incluse în el pentru a ne ajuta să atingem această sumă și, în final, să ne acoperim nevoile?
Eu nu o consider un program de guvernare. Sunt două, trei ministre reduse, sunt niște poziții de secretar de stat. Doamne Dumnezeule, 50 de miliarde este foarte departe de această valoare.
Cum spuneam, va trebui acționat și din reducerea costurilor și să ne fie clar tuturor, nu vom scăpa nici de creșterea taxelor. Deci va veni o foarfecă din două direcții și ne va afecta consumul și bunăstarea românilor în anul care urmează. Și de aici reacții pe termen foarte lung.
Aici, în momentul în care consumul este redus, există trei pericole pentru guvernanți. Există, ca să zic așa, zona sindicală, zona socială, tulburări de toate felurile. Există dezechilibrele în interiorul aparatelor lor de partid, care vor fi foarte afectate.
Și în același timp există dereglajele piețelor financiare, de care România depinde. Lucrurile astea, deci toate reducerile care vor fi făcute, trebuie să le faci cu cât mai devreme. Asta e o chestie foarte importantă.
Cu cât le faci mai devreme. Cu atât efectele pe aceste trei axe sunt mai scăzute. Deja în momentul ăsta suntem foarte târziu când vorbim de aceste cifre.
Și ele trebuie să fie făcute în așa fel încât cele trei planuri să fie tulburate cât mai puțin. Asta trebuie să vă dați seama cât de dificil trebuie să fie să reușească un guvern care nu are o reprezentare politică și nu are un nivel de stabilitate parlamentar suficientă, să nu-i sară sindicatele în cap și să nu-i sară oamenii pe stradă în manifestații publice. Cât de dificil va fi să nu prăbușească consumul atât de mult încât să vedem dereglaje economice majore.
Deci este o echilibristică pe care un guvern cu foarte bună pregătire și niște oameni politici care să stăpânească cu adevărat ce se întâmplă în țară, că noi în momentul ăsta nu mai avem lideri politici. Cei care erau, spun domnii, am înțeles mesajul poporului și noi trebuie să facem un pas în spate, că vin vremuri grele, spune unul dintre liderii politici la momentul ăsta. Deci astea sunt niște mișcări de maestru, iar noi nu avem nici măcar niște începători.”