Majoritatea consumatorilor de la nivel global intenţionează să reducă cheltuielile neesenţiale în următoarele şase luni. Produsele de lux, călătoriile şi articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, cele mai afectate categorii.
Peste două treimi (69%) dintre consumatorii de la nivel global şi-au redus cheltuielile neesenţiale şi majoritatea (96%) a adoptat comportamente de economisire, în contextul în care scumpirile au atins niveluri record peste tot în lume, arată datele sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023.
Potrivit acestora, în următoarele şase luni, consumatorii intenţionează să-şi reducă cheltuielile pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) şi îmbrăcăminte şi încălţăminte (41%).
La polul opus se află alimentele, care vor scădea cel mai puţin, cu 24%.
”Anul trecut majoritatea ţărilor au înregistrat o inflaţie record, dobânzile la credite au crescut, iar consumatorii au fost nevoiţi să-şi reducă bugetul pentru cheltuielile neesenţiale şi să se orienteze către alternative mai ieftine pentru a face economii”, spune Ruxandra Târlescu, Partener şi Lider pentru industria de retail în cadrul PwC România.
Sondajul arată că tot mai mulţi consumatori vânează promoţii şi oferte şi s-au reorientat către “mărcile proprii”, mai ieftine, ale retailerilor.
”Pentru ca retailerii să reuşească în acest mediu macroeconomic dificil şi să-şi fidelizeze clienţii, trebuie să valorifice şi să diversifice canalele de distribuţie, să ofere preţuri competitive şi să investească într-o mai mare rezistenţă a lanţului de aprovizionare. Tendinţa de creştere a preţurilor va continua şi în acest an, chiar dacă într-un ritm mai redus”, adaugă Ruxandra Târlescu.
Din punct de vedere demografic, Generaţia X este “cea mai îngrijorată” (47%) şi a luat măsuri în ceea ce priveşte cheltuielile neesenţiale, generaţia Baby Boomers este îngrijorată “într-o oarecare măsură” (33%) şi ia măsuri, în timp ce generaţia Millennials este “îngrijorată”, dar nu îşi schimbă comportamentul.