- Tesla livrează 384.122 de vehicule în T2 2025, o creștere față de T1, dar cu un stoc de 26.000 de unități ne-livrate.
- Modelul Tesla Y pierde titlul de lider global și este depășit de Toyota RAV4 în 2024.
- Legea lui Trump oferă stimulente fiscale pentru EV-uri și elimină creditele ZEV și reduce penalitățile pentru producători.
În al doilea trimestru din 2025, Tesla raportează 384.122 de livrări de vehicule electrice, o scădere de 13% față de 444.000 de livrări în aceleași perioade din 2024, dar o creștere semnificativă față de T1 2025, când livrările sunt de 336.681 de unități. Producția în T2 2025 este de 410.244 de vehicule, iar diferența de aproximativ 26.000 de unități sugerează o acumulare de inventar.
Advertisment
Tesla Model Y nu mai este cel mai vândut vehicul electric la nivel mondial, fiind depășit de Toyota RAV4 în 2024. Conform analistului Felipe Munoz de la Jato Dynamics, RAV4 înregistrează cu aproape 3.000 de unități mai multe decât Model Y, recâștigându-și titlul de lider al vânzărilor auto globale.
Pe plan legislativ, Legea Mare și Frumoasă (Big Beautiful Bill) promovată de Trump include câteva modificări importante pentru vehiculele electrice și energia regenerabilă. Printre acestea se numără un credit fiscal de 7.500 USD pentru vehicule electrice noi și un credit de 4.000 USD pentru vehicule electrice second-hand, ambele disponibile până pe 30 septembrie 2025. Totodată, nu sunt incluse taxe pentru vehicule electrice, așa cum se temeau unii.
Titlurile zilei
Ce spune Laurențiu Vană, investitor?
„Nu m-aș aștepta neapărat ca rezultatele să fie mai bune și, oricum, chiar dacă ar fi mai bune, este clar o scădere față de același trimestru al anului trecut. Faptul că ar veni mai bine decât se așteaptă analiștii nu mă încântă neapărat. Până la urmă, pentru mine, ca investitor, contează să văd o creștere pe venituri și pe profit, ceea ce nu vedem în cazul Tesla. În schimb, vedem un declin continuu de ceva timp. Plus că, faptul că avem un excedent de inventar este un lucru rău. Chiar dacă acest metric a ieșit peste așteptări, faptul că ai mașini care nu sunt vândute înseamnă că există o cerere redusă. Cererea redusă înseamnă că nu ai un “pricing power”, ceea ce nu vrei să vezi de la o companie precum Tesla, care se bazează pe ideea de “pricing power”.
Avem oricum trei paliere pe care ne putem uita. Ne putem uita la prețul Tesla, unde concurența vine din China. În China, Tesla nu mai este cea mai puternică companie când vine vorba de livrările de mașini electrice. BYD clar a depășit Tesla, având peste un milion de unități vândute în prima jumătate a anului, mult mai mult decât Tesla. Cum ați menționat și voi, RAV4 este cea mai bine vândută mașină, deci nu mai este Model Y. Pe lângă acest lucru, Xiaomi a lansat YQ7, un competitor direct cu un range mai mare, nu foarte mult mai mare, dar cu un preț semnificativ mai bun. În ceea ce privește competiția din China, situația pentru Tesla devine din ce în ce mai dificilă. Avem un minus pentru Tesla aici.
Cum ați menționat și voi, cu Legea „Big Beautiful Bill”, dispar beneficiile de 7.500 de dolari pentru EV-uri, inclusiv pentru cele second-hand. Se modifică legislațiile și în ceea ce privește certificatele VES, care afectează în mod direct Tesla. Dispar și beneficiile pentru panouri solare, pompe de căldură și altele, iar aceste schimbări impactează direct Tesla. În plus, evaluarea Tesla pe piață se bazează mult pe speranța că tehnologia Robotaxis și AI vor deveni o componentă majoră a companiei. Însă, dacă ne uităm la prima lansare recentă, nu pot spune că a fost „wow”. Au existat multe video-uri care raportau probleme în trafic din cauza mașinilor Tesla. Nu s-a mai vorbit de un model mai ieftin, care se discuta la un moment dat, de 25.000 de dolari. Totul se concentrează acum pe Robotaxis.
Waymo a ajuns într-o singură lună la 250.000 de curse fără șofer. Tesla nu este nici măcar aproape de acest punct, deci este în urmă în acest domeniu, care este principalul factor pentru care justifică evaluarea sa de piață. Personal, nu văd nimic pozitiv pentru Tesla care să justifice prețul actual. Dacă am face o evaluare pe baza datelor existente, Tesla este sever supraevaluată în acest moment. Probabil sub 200 de dolari ar începe să fie puțin mai atrăgătoare, dar și acolo aș păstra un asterisc, deoarece trebuie să vedem niște metrici pozitivi, o creștere sau măcar o revenire către o creștere în ceea ce privește vânzările. Trebuie să vedem mai mult profit din partea Tesla și, desigur, un free cash flow care să fie similar cu cel de pe vremea când Tesla atinge maximele sale”, spune el