Inflaţia a lovit în plin industria de lux din România: după o creştere de 22% în 2021, vânzările de genţi, bijuterii, ceasuri sau alte produse de lux au mai crescut cu doar 1%. Segmentul de lux este, de regulă, cel mai puţin afectat în crize.
Advertisment
Vânzările de bunuri de lux au crescut cu doar 1% anul trecut, o cădere dramatică după avansul de 22% în 2021, al doilea an de pandemie, arată datele oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. În pofida unei frâne bruşte în ceea ce priveşte creşterea pe piaţa de bunuri de lux, evoluţia din România este însă bună comparativ cu cea din regiunea Europei Centrale şi de Est în ansamblul său. Aici, în 2022, vânzările au scăzut cu circa 35% după un avans de aproximativ 8% în al doilea an de pandemie, relatează ZF.
„România performează bine dacă e să o comparăm cu regiunea Europei Centrale şi de Est. Evoluţia este în valoare şi e calculată pornind de la preţuri în euro, inclusiv în România, pentru a putea exista o bază de comparaţie cu regiunea“, spune Maryna Sheremet, senior analyst în cadrul Euromonitor.
Titlurile zilei
Ea adaugă că evoluţia în valoare este calculată pornind de la numărul de bunuri vândute şi de la preţul acestora. Astfel, schimbările de preţ pot influenţa evoluţia în valoare. Spre exemplu, dacă oamenii aleg să cumpere bunuri mai ieftine sau dacă vânează promoţii, vânzările în valoare vor fi afectate. La fel şi în cazul în care oamenii îşi menţin opţiunile, dar preţul creşte.
Inflaţia record, principala problemă în prezent în întreaga lume, poate face o piaţă să rămână pe plus în valoare şi doar din creşterile de preţ, în volum evoluţia fiind negativă. În România, inflaţia a ajuns la circa 17% în toamna lui 2022, toate sectoarele din economie fiind mai mult sau mai puţin afectate.
Segmentul de lux este, de regulă, cel mai puţin lovit în vremuri de criză. Oamenii cu venituri mari sunt cei care îşi vor schimba ultimii comportamentul de consum.
Totuşi, datele Euromonitor arată o scădere a pieţei de lux în Europa Centrală şi de Est şi aproape o stagnare în România în 2022. Această situaţie poate fi explicată printr-un cumul de factori. Pe de-o parte, baza de comparaţie e una foarte bună.
Anii de pandemie au fost unii cu vânzări record, dat fiind că banii au fost mulţi şi ieftini, iar oamenii au stat în casă şi au cheltuit mai puţin pe altceva. Dat fiind că nu au mai ieşit la fel de des în oraş sau nu au mai plecat în vacanţe, consumatorii au făcut achiziţii de bunuri. Produsele de lux, fie că e vorba de bijuterii, ceasuri sau genţi au fost văzute drept investiţii de către unii oameni. Astfel, această piaţă a atras un număr mai mare de consumatori, unii care în mod normal nu erau clienţi ai brandurilor de lux.
În 2022, în contextul inflaţiei şi al războiului de la graniţa României, oamenii au devenit mai precauţi. Există şi clienţi care şi-au menţinut modul de viaţă, dar sunt şi unii care au cheltuit mai puţin. Astfel, piaţa locală de lux a crescut cu doar 1%. Dat fiind că este vorba de avans în valoare şi ţinând cont de inflaţie, rezultă că în volum – cel mai bun indicator pentru apetitul de consum – există o scădere.
Totuşi, evoluţia în România e mai bună decât media regională şi asta şi pentru că în general, piaţa de lux locală e subdezvoltată, aşa că, în mod normal, direcţia ar fi doar de creştere. Totodată, românii sunt cunoscuţi ca fiind mai pasionaţi de shopping şi mai atenţi la trenduri şi la modul cum arată comparativ cu vecinii din Cehia, Ungaria sau Polonia.
Tocmai de aceea, vânzările de lux îşi vor relua trendul ascendent în 2023, cu un plus de 7%, avans ce va fi menţinut şi anul următor. Apoi, creşterea se va opri la 4-5%. Astfel, ritmul galopant din pandemie va rămâne doar o amintire.
Spre comparaţie, în regiune, vânzările nu vor reveni pe plu până în 2026, arată estimările Euromonitor.