- Microîntreprinderile creează 170.000 de job-uri între 2018–2023.
- În 2025, deschid 28.000 de joburi noi în 4 luni.
- București generează jumătate din totalul joburilor.
- Cele mai active domenii sunt servicii, retail, construcții și turism.
- Companiile mijlocii pierd 41.000 de angajați în aceeași perioadă.
- Companiile mari adaugă 37.000 de joburi între 2019–2023.
- 4.000 de firme mici extind echipele în 2025.
- În 2023, 1,05 milioane de români lucrau în microîntreprinderi.
Cei mai mici jucători din business reușesc performanța cea mai mare. Microîntreprinderile, afaceri cu maximum 10 angajați, creează, în ultimii cinci ani, nu mai puțin de 170 mii de locuri de muncă. În același timp, companiile mijlocii pierd 41.000 de oameni, iar companiile mari cresc timid, cu 37.000 de joburi noi. Iar tendința continuă și în 2025: peste 4.000 de antreprenori locali încep anul cu extinderi de echipe, și adaugă 28.000 de joburi în patru luni. Se reconstruiește economia României?
Advertisment
Ce spune Florin Jianu, președinte onorific, IMM România, pentru Aleph Business?
Cum reușesc microîntreprinderile să creeze locuri de muncă într-un context economic și politic instabil, în timp ce firmele mari sau mijlocii își reduc activitatea? Ce factori favorizează această reziliență?
„În general, atât în România, cât și la nivelul Uniunii Europene sau în Statele Unite ale Americii, cam în toate economiile din această lume, IMM-urile reprezintă 99,7%, adică cvazi majoritatea. Dintre acestea, 91,8% sunt micro-întreprinderi, întreprinderi, așa cum le-ați menționat și dumneavoastră, până în 10 angajați. Deci, practic, țesătura economică a României se bazează pe aceste microîntreprinderi. Și de fiecare dată, când am trecut prin crize economice, dacă să ne uităm în istorie, IMM-urile au dus greul. Adică au fost cele care au creat locuri de muncă, care nu au trimis oamenii în șomaj, care au ținut economia pe o cale de plutire. La fel se întâmplă și în această perioadă. IMM-urile sunt cele care reușesc să creeze noi locuri de muncă în raport cu companiile mijlocii sau cele mari”, spune el.
România pierde peste 25.000 de locuri de muncă în total între 2019 și 2023. Fără aceste microîntreprinderi, situația ar fi fost dramatică. Dar ne putem baza pe ele și în viitor, dacă nu reușim să stimulăm și creșterea firmelor medii?
„Sigur că această creștere a firmelor medii trebuie făcută în continuare. Trebuie să devină o prioritate națională, pentru că și ele au rolul și rostul lor într-un context global din ce în ce mai puternic, mai competitiv. În contextul în care digitalizarea, artificial intelligence și industria 4.0 sunt repere deja de economie și atunci ai nevoie de companii medii și companii mari care să poată să creeze această nouă economie. Însă întotdeauna întreprinderile mici și mijlocii și micro-întreprinderile au reprezentat o alternativă pentru economie”, adaugă el.
Titlurile zilei
Care sunt principalele bariere pe care le semnalează antreprenorii din microîntreprinderi? Finanțarea? Forța de muncă? Fiscalitatea? Piața de desfacere? Și cum pot fi acestea adresate concret de autorități?
„Fiecare dintre cele menționate de dumneavoastră reprezintă pentru întreprinderile mici și mijlocii probleme în sine. Apelul meu direct în acest moment este acela că nu mai avem un program în economie de tip MMI Invest. Dacă în ultimii patru ani de zile am avut acest program MMI Invest care practic a trecut România și de perioada pandemică și de începutul crizei, războiului din Ucraina și așa mai departe. Deci perioade dificile. În toată această perioadă am avut acest tip de program de finanțare. Iată că el încă nu e pus în aplicare, nici nu vedem perspective de a aplica un astfel de program și acest program a ajutat această țesătură a micro-întreprinderilor, a întreprinderilor mici, dar și a întreprinderilor medii sau mari în această perioadă. Deci adresând acel atribut al finanțării extrem de necesar pentru a rămâne competitiv.
Toate celelalte lucruri menționate și de dumneavoastră cu privire la forța de muncă, cu privire la ceea ce înseamnă birocrăția, simplificarea, toate acestea sunt atribute care trebuie adresate în continuare și ele trebuie să fie sub o mare umbrelă, pentru că aceea a predictibilității și a stabilității. Regulile trebuie să fie clare, simple, mai ales simple. Ăsta cred că e cuvântul cheie pentru întreprinderile mici care au în medie 2,3 angajați, aceste micro-întreprinderi. Deci gândiți-vă că le e foarte greu să poată face față la tot ceea ce înseamnă un mediu de afaceri competitiv”, conchide el.