- Pixer: Veniturile IMM-urilor scad cu 30%-50%.
- Ecommerce, B2B și wellness sunt cele mai afectate.
- Pixer: 7 din 10 firme nu au strategie clară de vânzări.
- IMM-urile cer vânzări de 6 ori mai rapide.
- Pixer: Marketing-ul digital nu mai e opțional.
- Agențiile sunt schimbate la 2 luni.
- Bugete lunare: între 1.000 și 150.000 €.
- 70–90% din clienți vin din online.
- Pixer: Costul per click trebuie optimizat cu până la 40%.
- Pixer: Experiența de cumpărare decide conversia.
IMM-urile din România trec printr-o perioadă incertă, veniturile scad cu până la 50%, iar costurile de operare depășesc încasările.
Advertisment
Cele mai afectate sunt afacerile din e-commerce, servicii B2B și sănătate și wellness, unde vânzările online înseamnă până la 90% din business, arată o analiză Pixer Agency.
Companiile mici cer rezultate de 6 ori mai rapide față de anii trecuți și schimbă agențiile de marketing la doar două luni dacă nu apar vânzări.
Titlurile zilei
În acest context, marketingul digital nu mai e doar promovare, e o condiție de supraviețuire.
Ce spune Florin Leucă, consultant de business?
În analiza celor de la Pixer Agency se vorbește despre scăderi de venituri de până la 50% în rândul IMM-urilor. Totuși, în trecut, am prezentat că microîntreprinderile creează, în ultimii cinci ani, nu mai puțin de 170.000 de locuri de muncă și că fără acestea, situația ar fi fost dramatică. Știm că IMM-urile contribuie cu circa 50% din PIB. Vreau să știu, cum arată exact situația actuală? Care este rolul IMM-urilor în economia României?
„Într-adevăr, IMM-urile contribuie alături de micro-întreprinderi cu aproximativ 50-52% din PIB astăzi și în orice economie în curs de dezvoltare s-au dezvoltat, ele au o pondere tot mai mare, undeva la 99% în SUA, de exemplu, sunt micro-întreprinderi cele care angajează, au până în zece angajați. Acum revenind la situația prezentată în acea analiză, scăderea cu până la 50% probabil că se referă la analiza clienților companiei care a realizat acea analiză deoarece, dacă ne uităm la indicatorii macroeconomici și financiari, o astfel de scădere nu poate fi extrapolată la nivelul economiei naționale.
Principalul motor al economiei în ceea ce privește IMM-urilor este consumul și consumul s-a menținut relativ stabil. Nu putem vorbi de o scădere de până la 50% cu privire la IMM-uri, mai ales că în primele patru luni ale anului au adăugat undeva la 28.000 locuri de muncă peste 4.000 de IMM-uri. Deci, aș zice că cel mult ne putem aștepta la o stagnare în funcție de cum se va rezolva și criza politică care se suprapune peste o presiune inflaționistă în țară”, spune el.
Firmele nu reduc bugetele, dar schimbă agenția dacă nu apar rezultate în 2 luni. Este acest comportament justificat sau mai degrabă o reacție emoțională la un context economic dificil?
„O întrebare foarte bună pe care probabil și-o pun mulți antreprenori astăzi. În primul rând, trebuie să vorbim despre calitatea serviciilor în domeniul marketingului. Din păcate, există oarecare lipsă de profesionalism care caracterizează o parte din piață, din prestatorii de servicii, așa numitele agenții de marketing de apartament. Și, poate din această cauză, antreprenorii și-au pierdut încrederea în agențiile de marketing și le schimbă mult mai repede, într-un ritm mult mai accelerat.
Pe de altă parte, doar două luni pe care să îi acorzi unei agenții de marketing pentru a vedea rezultate notabile, concrete, palpabile, reprezintă prea puțin, în opinia mea. Ar trebui să există o fereastră de cel puțin șase luni. Într-adevăr, în afaceri, timpul înseamnă bani și toată lumea vrea rezultate cât mai repede. În e-commerce, putem vorbi despre rezultate rapide, pentru că acolo vedem foarte repede dacă funcționează o campanie sau nu, cum este ea optimizată, care e costul per click și așa mai departe. Acești indicatori, să spunem, de performanță.
Însă, în alte industrii, în alte servicii, cu siguranță rezultatele se văd în timp și marketingul este mai degrabă un maraton și nu un sprint”, continuă el.
Având în vedere această presiune uriașă pe rezultate, cum vedeți evoluția IMM-urilor românești în următoarele 12 luni? Cine rămâne în piață și cine iese?
„Va fi cu siguranță o perioadă provocatoare. Îmi trebuie totul așezat în contextul macroeconomic. România are un deficit bugetar considerabil, cel mai mare din UE astăzi, și care trebuie corelat cu ce se întâmplă pe plan politic. Dacă vom avea stabilitate, încrederea investitorilor va aduce înapoi un alt flux de capital în țară. În ultimele zile am văzut niște ieșiri masive de capital. Acestea pun presiune inflaționistă, în timp cresc dobânzile, cresc ratele, devine mult mai greu pentru antreprenori să-și finanțeze afacerile și să-și acopere costurile de funcționare.
Este deci un cerc vicios care în timp duce la scumpirea costurilor de a face afaceri. Vor supraviețui cu siguranță cei care își fac un plan financiar care se ia în considerare și scenariul pesimist, dar și un scenariu optimist. Vor supraviețui cei care se reorientează în funcție de cererea din piață, deoarece publicul, piața, vor reacționa mai ales pe partea de consum. Momentan, consumul s-a mai ținut relativ stabil. Vorbim mai ales de produsele de consum, FMCG, Fast-Moving Consumer Goods, vorbim despre servicii, inclusiv turism, pe transport și logistică. Am avut o creștere după aderarea la Schengen, era firesc.
Însă, toate depind de puterea de cumpărare a românilor și dacă aceasta va eroda sau nu. Rămâne de văzut după al doilea tur de alegeri. Totodată, antreprenorii ar trebui să se urce pe valul AI-ului, deoarece el constituie un avantaj competitiv. Cei care nu vor adopta soluții de inteligență artificială în business-urile lor, cu siguranță nu vor reuși să bată concurența.
Iar apoi, în ceea ce privește marketingul, mai mult decât oricând, contează autenticitatea și cum transmiți mesajul astăzi. Deoarece suntem asaltați de informație, asaltați de oferte, mai este și tot zgomotul firesc de altfel cauzat de campania politică pentru al doilea tur al alegerilor prezidențiale. Așa că doar cei care sunt autentici în marketing reușesc să mai fie convingători astăzi”, spune el.