- România introduce Autostrada Moldovei în PNRR cu finanțare nerambursabilă garantată, scrie ZF.
- Problemele din achiziții duc la eliminarea unor segmente din PNRR și pierderea a 7 miliarde euro.
- Investitorii încep să dezvolte zonele din jurul autostrăzii și așteaptă finalizarea proiectului.
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, anunță că România reușește să introducă Autostrada Moldovei în componenta nerambursabilă a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceasta asigură finanțarea prin grant și permite finalizarea proiectului în termenul stabilit. Anunțul vine la patru luni după ce mai multe segmente din autostrăzile A7 și A8 sunt eliminate din programul european din cauza problemelor legate de procedurile de achiziții publice, scrie ZF.
Advertisment
Care e contextul eliminării?
Reintegrarea autostrăzii în PNRR reprezintă o revenire importantă după eliminarea din august 2025 a unor segmente din Autostrada Moldovei, Autostrada Unirii și Autostrada Transilvania. Această eliminare este cauzată de neconcordanțe între legislația românească de achiziții și regulile UE, concretizate în lipsa publicării corecte în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Decizia anterioară este o lovitură pentru proiectele infrastructurale românești, însă acum finanțarea pe grant se restabilește.
Care e impactul asupra mediului de afaceri?
Reprezentanți ai mediului de afaceri, precum Ștefan Surcel de la Cushman & Wakefield Echinox, confirmă că anunțul încurajează deja investițiile în zonele Bacău, Roman și Iași, care se află în apropierea viitoarei autostrăzi. Dezvoltările logistice și industriale din Moldova cresc în ultimii doi ani și se estimează că vor continua pe termen mediu și lung, iar finalizarea autostrăzii accelerează aceste procese, atrage noi investitori și extinde oportunitățile regionale.
Titlurile zilei
Care sunt soluțiile de finanțare?
Ministrul Nazare subliniază gravitatea pierderii a aproximativ 7 miliarde de euro din PNRR, sumă considerată „fără precedent” în relația României cu Uniunea Europeană. Acești bani reprezintă surse cu dobânzi avantajoase, mult mai bune decât cele disponibile pe piața internă. Pentru proiectele începute și excluse din PNRR, ministrul propune constituirea unui grup de lucru care să analizeze diverse opțiuni de finanțare, ținând cont de specificul proiectelor, calendar, modalități și vârfuri de plată, pentru a crea un mix optim de finanțare.
Care e situația bugetară?
Nazare afirmă că deficitul bugetar estimat la 7,1% pentru 2025 nu se va atinge și critică faptul că bugetul este construit pe ipoteze nerealiste. Acest context financiar complicat vine pe fondul presiunilor bugetare și a costurilor mai mari de finanțare pe piețele internaționale.
România cheltuie deja circa 2,3 miliarde de euro pentru proiectele scoase din PNRR, sumă care nu se rambursează, potrivit Ministerului Transporturilor. Printre aceste proiecte se numără tronsoanele Buzău-Focșani și Ploiești-Buzău (A7), deja finalizate, dar și porțiuni din A8 și Autostrada Transilvania aflate în diverse stadii de execuție.