- Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc.
- Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie.
- Studiile superioare contează în reușita antreprenorială.
România are un potențial antreprenorial competitiv comparativ cu țările din Europa de Est. 63,75% dintre români consideră că există oportunități favorabile pentru afaceri în următoarele șase luni. 62,68% declară că au abilități și cunoștințe pentru a-și începe propriile afaceri.
Advertisment
Cu toate acestea, teama de eșec reprezintă o barieră majoră și afectează 58,05% dintre adulți. România ocupă locul cinci mondial la acest indicator. Raportul GEM România arată că factorii culturali și economici duc la perceperea costurilor eșecului ca fiind foarte ridicate.
Transformarea digitală, cea mai mare oportunitate a antreprenorilor pentru inovare și extindere
Autoevaluarea antreprenorilor români arată nivelul bun al cunoștințelor și inițiativelor educaționale din România. Rata scăzută de întrerupere a afacerilor (1,05%) subliniază reziliența acestora.
Titlurile zilei
Transformarea digitală reprezintă cea mai mare oportunitate, accelerată de pandemia COVID-19. Modelele digitale deschid calea spre inovare și extinderea pieței, iar 19,88% dintre antreprenorii români utilizează tehnologii digitale în strategii. Această tendință oferă șansa creșterii productivității și extinderii globale.
Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
Rata activității antreprenoriale incipiente (TEA) în România este de 8,25%, sub media globală de 12,94%, dar rata proprietarilor de afaceri stabilite (EBO) este mai mare, de 8,6%. Acest lucru indică o comunitate antreprenorială stabilă și precaută, influențată de condițiile economice și culturale.
46,20% dintre români cunosc pe cineva care a deschis o afacere recent, plasând România pe locul 37 din 49 de țări GEM Global. În schimb, 63,75% consideră că există oportunități bune pentru afaceri în următoarele șase luni, România situându-se pe locul 14 la acest indicator, înaintea Ungariei și Slovaciei, dar sub Polonia.
Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie
Antreprenorii români, indiferent de stadiu, se regăsesc preponderent în grupa de vârstă 35-44 de ani. Majoritatea au studii superioare, sunt bărbați și au venituri medii sau peste medie. Întreprinzătorii în stadiu incipient și cei consacrați prezintă caracteristici similare, cu mici variații în nivelul de educație și venituri.
În ce domenii activează?
Potrivit rezultatelor GEM, 51,5% operează în servicii de consum, 21,2% în servicii de afaceri, 21% în industria prelucrătoare, iar 6,3% în industria extractivă. Întreprinzătorii consacrați, la rândul lor, activează în proporție de 30,4% în servicii de consum, 24,5% în servicii de afaceri, 35,4% în industria prelucrătoare, și, 9,7% în industria extractivă.
România ocupă locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global
România ocupă locul 36 din 51 de economii GEM Global, cu un scor de 4,2. Majoritatea condițiilor-cadru sunt aproape de media țărilor cu venituri medii, dar sprijinul pentru dezvoltarea durabilă, normele sociale și programele guvernamentale pentru antreprenoriat sunt mult sub medie. Responsabilitatea pentru aceste condiții revine guvernului.