EY: Furnizorii riscă să fie depăşiţi de situaţie, energia devine o prioritate pentru consumatori. 71% dintre consumatori sunt mai interesaţi în prezent de reducerea costurilor şi a consumului de energie decât în 2021.
Energia este în prezent o prioritate pentru consumatori, întrucât are un impact din ce în ce mai mare asupra stilului lor de viaţă şi a bugetului personal.
Acest lucru reiese din raportul EY “Energy transition consumer insights”, care a intervievat 70.000 de consumatori de energie rezidenţială, de pe 18 pieţe, timp de doi ani. Cercetarea arată că 71% dintre consumatori sunt mai interesaţi în prezent de reducerea costurilor şi a consumului de energie decât în urmă cu un an, iar 65% dintre aceştia au declarat că interesul lor pentru monitorizarea consumului de energie, reducerea impactului asupra mediului (61%) şi achiziţionarea de noi produse şi servicii energetice (50%) a crescut în ultimul an.
Perspectivele din acest an arată că o masă critică de consumatori s-a alăturat acum categoriei “omnisumatorilor”. Aproape jumătate dintre consumatori (42%) declară că ar prefera mai mulţi furnizori de soluţii energetice în locul unuia singur şi peste 25% dintre ei s-ar adresa unei companii precum un retailer online, un furnizor de energie solară sau un retailer care oferă îmbunătăţiri pentru locuinţă în locul furnizorului lor de energie, atunci când vine vorba de soluţii. Între timp, majoritatea consumatorilor au investit deja sau intenţionează să investească în produse care să le schimbe stilul de viaţă din punct de vedere energetic: 82% în electrocasnice eficiente din punct de vedere energetic, 67% în ferestre, uşi şi izolaţii eficiente din punct de vedere energetic, 60% într-un termostat inteligent şi 59% într-un vehicul electric.
Mihai Drăghici, Director, Consultanţă, EY România: “Amploarea şi ritmul tranziţiei energetice se accelerează. EY a demarat un proiect global de cercetare multianual şi a identificat apariţia “omnisumatorului” de energie, care participă la un ecosistem energetic dinamic într-o multitudine de locuri, soluţii şi furnizori.”
În toate aspectele experienţei lor energetice, încrederea consumatorilor a fost profund zdruncinată, creând potenţiale bariere în calea tranziţiei energetice. Doar 40% dintre aceştia sunt încrezători că furnizorul lor de energie va crea valoare pentru ei şi pentru comunitatea lor în viitor şi tot mai puţini (35%) sunt încrezători că vor avea acces la energia furnizată de către aceştia în următorii trei ani.
În schimb, angajamentul consumatorilor faţă de sustenabilitate este sdolid, mai mult de o treime (39%) fiind dispuşi să plătească în plus pentru produse şi servicii sustenabile – în creştere de la 36% anul trecut. Cu toate acestea, doar jumătate (51%) dintre consumatori sunt conştienţi de acţiunile şi investiţiile pe care le pot face pentru a fi mai sustenabili. Şi mai puţin de o treime dintre ei înţeleg bine termeni precum “energie regenerabilă”, “sustenabilitate”, “neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” şi “net zero” – acest lucru rămâne neschimbat faţă de sondajul de anul trecut, în ciuda atenţiei acordate de mass media crizei energetice şi schimbărilor climatice.
Experienţa în domeniul energiei nu este în pas cu transformarea nevoilor şi aşteptărilor consumatorilor
Aproape toţi consumatorii fac modificări în stilul lor de viaţă pentru a reduce consumul de energie, a economisi bani, timp şi a proteja mediul. Cu toate acestea, experienţa energetică de astăzi nu este în pas cu viteza şi amploarea transformării nevoilor şi aşteptărilor consumatorilor. Aproape trei sferturi (72%) dintre consumatori nu sunt mulţumiţi sau sunt doar parţial mulţumiţi de performanţa furnizorului lor de energie, atunci când vine vorba de noile experienţe în materie de produse şi servicii energetice.
Cu toate acestea, există oportunităţi pentru acei furnizori de energie care găsesc modalităţi de a se implica şi de a inspira schimbarea. 81% dintre consumatori au spus că doresc ca furnizorii lor de energie să le ofere sprijin şi consiliere cu privire la noile produse şi servicii energetice şi că încă se adresează în primul rând furnizorilor, atunci când achiziţionează noi soluţii energetice. În mod similar, aproape trei sferturi (73%) sunt interesaţi să experimenteze o formulă în care produsele şi serviciile din energie să le fie accesibile într-un fel de metavers.
EY consideră că furnizorii de energie pot profita acum de impulsul dat de către consumatori şi pot arăta calea de urmat prin intermediul a şase imperative strategice care reinventează experienţa energetică, construiesc o fundaţie pentru ziua de mâine şi angajează şi inspiră consumatorii.