- Mediul de afaceri semnalează deteriorarea climatului economic.
- Economia are nevoie predictibilitate, spun 8 organizații.
- Agențiile de rating urmăresc stabilitatea fiscală.
- Pogonaru, AOAR: Nu trebuie să intrăm în panică.
- Pogonaru, AOAR: Trebuie să asigurăm climatul economiei.
- Pogonaru, AOAR: Nu politicul ne pune pe hartă, ci economicul.
- Pogonaru, AOAR: În astfel de cazuri, exportul salvează.
Mediul de afaceri din România, prin opt organizații reprezentative ale mediului de afaceri de la noi, semnalează deteriorarea climatului de afaceri și nevoia de predictibilitate de care economia are nevoie pentru a se dezvolta în continuare.
Advertisment
Sectorul privat are nevoie de acțiune și responsabilitate, spun organizațiile, printre care Asociația Oamenilor de Afaceri din România , Camera de Comerț Americană în România, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, Concordia și Romanian Business Leaders.
Ce spune Florin Pogonaru, președinte, AOAR?
Cum vedeți economia anului 2025, ce nevoi prioritare are și care sunt nevoile mediului de business pentru a putea performa așa cum a făcut-o în ultimul deceniu?
„Sigur că toți știm că va fi dificil. Va fi un an în care se vor încălca toate tabuu-rile, se discută de creștere de taxe, de privatizări. Sper să nu fie un an în care, iarăși, o să trăim cu un politic care nu-și asumă absolut nicio decizie și începe să ne vorbească de greaua moștenire, de paralizare a economiei din cauza precedenților și așa mai departe.
Titlurile zilei
Cred că economicul în anul 2025, în perioada următoare, trebuie să ia inițiativa. Deci, s-a discutat, s-a spus despre ce trebuie să facă politicul, ce trebuie să facă la nivel macroeconomic. Cred însă că și noi, ca oameni de afaceri, trebuie să ne organizăm, să creem un fel de solidaritate între noi pentru situațiile dificile în care vom fi puși.
În sensul ăsta, Asociația Oamenilor de Afaceri din România lansează, în perioada următoare, întâlniri cu oameni de afaceri pe o serie de teme care vor fi critice în perioada următoare. În primul rând, managementul eficient al cashflow-ului, controlul riguros al plăților la furnizor, reducerea stocurilor, amânarea cheltuielilor majore pe cât posibil.
A doua chestiune, iarăși, foarte concretă pentru mediul de afaceri și ce putem face noi pentru noi. Deci, nu mă feresc să mai discut de chestia cu politicul, se discută, toată lumea o pune, dar hai să vedem ce facem noi pentru noi. O să ne izbim în perioada următoare de următoarea situație.
IMM Invest, prin care firmele erau ajutate cu garanții în cadrul PNRR-ului, ajunge la scadență. Primele finanțări ajung la scadență. Ce facem în aceste situații? Cum vor pune firmele noi garanții în condiții de piață? Se poate așa ceva? Cu ce înlocuim?
În sensul ăsta, AOAR a convocat o serie de seminarii cu oamenii de afaceri care vor fi în această situație foarte curând, cu băncile, investitori și toți cei implicați pentru a rezolva această problemă concretă.
Următoarea chestiune pe care vrem să o abordăm în seminariile noastre este această disciplină necesară la mediul de afaceri. Omul de afaceri, în perioada următoare, trebuie să fie un fel de meșteșugar care măsoară de două ori și plătește o singură dată. Genul ăsta de atitudine trebuie să existe în mediul de afaceri.
Pe urmă, sunt o serie de mituri pe care trebuie să le evităm. Cine va reacționa repede, va fi contraciclic, va reuși. Până la urmă, trebuie să fie decizii luate în funcție de dinamica pieței.
Sigur, s-a discutat de PNRR. Trebuie să salvăm cât mai putem din PNRR pe orice cale. Trebuie să ne uităm, și asta e marea problemă a mediului de afaceri, bârna din ochii mediului de afaceri, la valoarea adăugată. Economia românească, mediul de afaceri românesc, adaugă foarte puțină valoare în procesele astea de prelucrare pe lanțul de valori.
Trebuie să luăm o serie de măsuri. De exemplu, AOAR a lansat, de curând, acel ghid pentru întreprinderile mici și mijlocii pentru utilizarea inteligenței artificiale. Ghidul nefăcând altceva decât să difuzeze best practice înregistrate în România, în firmele românești.
Veți fi surprinși câte firme românești utilizează ca firme, dar mai ales câți indivizi din firmele românești utilizează inteligența artificială, cum să le utilizeze, care sunt best practice.
Și ce este foarte important este, pe de o parte, să ne ferim de panică și catastrofisme, să fim atenți la ceea ce se cheamă self-fulfilling prophecies. Trebuie să ne vedem de treabă, cum spuneam, să fim meșteșugari care analizăm de două ori și plătim odată, pentru că vom trăi în perioada următoare într-o lume de politicieni speriați în ce au intrat, de bancheri triști, căutând soluții, și de oameni de afaceri obosiți și derutați”, spune el.