Fiecare cetăţean ar putea avea garantat un cont bancar, fără comisioane financiare, unde să i se poată face plăţile de natură salarială sau a beneficiilor sociale. Totodată, titularul contului poate să definească o relaţie predictibilă şi unitară cu instituţiile statului.
Advertisment
Proiectul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind incluziunea financiară a fost prezentat miercuri de parlamentarii George Tuţă (PNL) si Radu Oprea (PSD).
Din punct de vedere al impactului social, se preconizează că, prin modificarea şi completarea Legii nr. 258/2017, Legii nr. 70/2015 şi a Ordonanţei De Urgenţă nr. 146/2002, se va ridica gradul de incluziune financiară al cetăţenilor. Incluziunea financiară contribuie la o mai mare mobilitate socială şi o creştere a nivelului de trai, precum şi la un sistem mai rezilient la şocul economic.
Titlurile zilei
Crearea unui cont de bază pentru fiecare cetăţean va îmbunătăţi relaţia acestuia cu statul, în sensul optimizării transferurilor, printre care: primirea indemnizaţiilor sociale, plata taxelor şi a impozitelor, arată expunerea de motive.
Acţiunile de deschidere, administrare, retragere, interogarea soldului, plăţile online şi închiderea contului de bază, folosit în relaţia cetăţeanului cu statul, vor fi lipsite de comisioane, în limita veniturilor de natură salarială plătite de angajator, a pensiilor, indemnizaţiilor şi alocaţiilor de asistenţă socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti.
Există necesitatea unor măsuri suplimentare pentru a spori incluziunea financiară şi pentru a-i asista pe membrii vulnerabili ai societăţii în ceea ce priveşte îndatorarea excesivă.
Tot în vederea optimizării relaţiei dintre cetăţean şi stat, plăţile de natură salarială şi prestaţiile sociale se vor efectua prin mijloace de plată fără numerar (în contul de bază), cu o excepţie, cea a consumatorului vulnerabil, care poate solicita primirea plăţii în numerar.
Prin modificările prevăzute în lege, va creşte gradul de colectare la bugetul statului, se va diminua tentaţia corupţie în rândul funcţionarilor. Şi, totodată, va duce la creşterea gradului de digitalizare a administraţiilor statului.
În prezent, mobilitatea scăzută a consumatorilor în ceea ce priveşte serviciile financiare cu amănuntul este cauzată în mare măsură de lipsa de transparenţă şi de comparabilitate a comisioanelor şi a serviciilor oferite, precum şi de dificultăţile legate de schimbarea conturilor de plăţi, lucru ce generează neîncredere în rândul consumatorilor cu privire la instituţiile bancare.
Tot în favoarea adoptării acestei legi, în PNRR, la capitolul privind mobilitatea urbană se vorbeşte despre o investiţie ce prevede alocarea unor bani în scopul acceptării de plăţi online a taxelor şi impozitelor.
Instituţiile de credit nu vor putea refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, decât în cazul în care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispoziţiilor privind prevenirea spălării banilor şi combaterea finanţării terorismului. Această prevedere se face în sprijinul consumatorilor, astfel încât toţi cetăţenii să beneficieze de un cont de bază în România.
În scopul creşterii eficacităţii drepturilor şi obligaţiilor consumatorilor de servicii financiare, proiectul propune ca autoritatea competentă pentru realizarea obiectivelor Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază să fie Banca Naţională a României, în condiţiile în care BNR este autoritatea competentă în cea mai mare parte a serviciilor financiare şi este cea care colaborează direct cu Autoritatea Bancară Europeană.
Legea creează cadrul legal pentru efectuarea de plăţi prin intermediul automatelor ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote şi monede.
În vederea stimulării autorităţilor publice de a utiliza sisteme moderne de plată sunt operate modificări ale Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, astfel încât inclusiv Trezoreria statului să facă tranziţia către utilizarea sistemelor moderne de plată.
Asigurându-se o perioadă rezonabilă de tranziţie, astfel încât să se poată operaţionaliza sistemele moderne de plată, începând cu data de 1 ianuarie 2026, instituţiile publice au obligaţia să asigure încasările în numerar doar prin unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. – S.A., prin Compania Naţională “Poşta Română” – S.A, prin intermediul altor instituţii de credit şi prin servicii automate ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote şi monede, pe bază de convenţii încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
De asemenea, în scopul impulsionării utilizării mijloacelor moderne de plată, proiectul propune ca pentru comercianţii care operează pe teritoriul României să se instituie obligaţia de a accepta şi cel puţin un instrument de plată fără numerar.
Este majorată, de la 200 de lei în prezent, la 500 de lei, suma ce poate fi oferită ca avans în numerar la terminalele de plată, în baza contractelor încheiate cu instituţiile acceptante.