• Plafonarea prețurilor tuturor alimentelor este propusă ca o soluție pentru combaterea inflației.
  • Executivii din retail solicită măsuri imediate pentru a stabiliza costurile.
  • Impactul inflației asupra consumatorilor a crescut, iar măsurile actuale nu sunt suficiente pentru a proteja puterea de cumpărare.

Florin Barbu, ministrul agriculturii, anunță un proiect pentru extinderea plafonării adaosului comercial de la 21 de produse alimentare la toate produsele procesate în România. Decizia nu este văzută cu ochi buni nici de retaileri, nici de producătorii din sectorul alimentar, care subliniază că intervenţia statului nu este benefică şi că nu rezolvă problemele producătorilor locali. Cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază sunt de maximum 20% la procesator, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie şi de maximum 20% la comerciant.

Posibila extindere a plafonării adaosurilor comerciale la toată gama de produse alimentare este contestată de producătorii de alimente, de la lactate, carne sau chiar snackuri, ceea ce indică faptul că intervenţia statului perturbă mersul firesc al afacerilor şi nu face decât să protejeze pe termen scurt consumatorii, fără însă a proteja producătorii locali.

Situația actuală a pieței alimentare

Inflația alimentară devine o situație majoră în România, cu creșteri semnificative ale prețurilor în ultimele luni. Aceasta afectează nu doar consumatorii, ci și companiile din sectorul alimentar care se confruntă cu costuri mai mari de producție și distribuție. Executivii din industrie subliniază că aceste creșteri de prețuri au un impact direct asupra vânzărilor și profitabilității.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Ce spun execturivii?

„Sprijinirea producătorilor locali este un lucru esenţial! Dar nu trebuie puşi producătorii locali pe acelaşi palier cu producătorii locali care folosesc materie primă doar românească şi respectă standarde înalte de calitate, condiţie estenţială pentru dezvoltarea unei economii sustenabile. Aceşti producători contribuie semnificativ la economia locală prin crearea de locuri de muncă, menţinerea tradiţiilor şi asigurarea unor produse de calitate superioară“, spune Bea Rétyi, commercial manager în cadrul Societăţii Agricole Spicom, o fermă din judeţul Covasna.

Mircea Todoran, cofondatorul companiei Mirdatod Prod, ce deţine brandul Telemea de Ibăneşti, este de părere că „dacă preţurile vor fi  mai mici, produsele româneşti vor fi mai cumpărate. Adaosu­rile pe produsele româneşti sunt foarte mari, iar produsele marcă proprie făcute în afara ţării au un adaos foarte mic. Însă, este probabil ca unele magazine să aducă multă marfă din afară pentru că pe aceea poate să-şi pună adaosul dorit. Ce ar trebui să facă românii este să cumpere produse româneşti, dacă nu mai cumpără produse străine retailerii nu le vor mai aduce pe raft, aşa cum au făcut locuitorii din alte ţări. Asta e soluţia“.

Retailerii nu sunt de acord cu adaosul comercial

Reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) resping o măsură de plafonare a adaosului comercial la produsele româneşti. Motiv? Cosideră că aceasta ar distorsiona grav piaţa şi ar crea dezechilibre majore pe termen lung, ceea ce ar afecta întregul lanţ alimentar.

„Respingem categoric orice masură de plafonare asupra produselor alimentare, întrucât intervenţiile de acest gen fac foarte rău pieţelor pe întregul lanţ alimentar“, spun reprezentanţii AMRCR.

Potrivit AMRCR, până la 31 decembrie 2024, există în vigoare o Ordonanţă de Urgenţă de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungită de mai multe ori şi care afectează deja pieţele de mult timp.

Pentru mai multe detalii, citește aici.