Un embargo asupra petrolului rusesc pare o soluție la îndemâna Uniunii Europene. Însă doar pare. Pentru că multe din rafinăriile europene sunt construite pentru țițeiul rusesc, inclusiv rafinăria Petrotel Lukoil de la Ploiești.
Advertisment
În noiembrie 2021, Rusia reprezenta aproape 30% din importurile de ţiţei ale UE şi puţin peste 15% din importurile de produse petroliere. În cazul întreruperii aprovizionării cu petrol rusesc, Uniunea Europeană ar fi vulnerabilă la aprovizionarea cu motorină, naftă şi păcură. Iar o interdicţie imediată asupra importurilor de petrol rusesc va produce un şoc estimat la aproximativ 3 milioane de barili de ţiţei pierdere pe zi şi aproximativ 1 milion de barili pe zi de produse petroliere.
Şi, deşi OPEC are capacitatea de a înlocui această pierdere, există un acord cu Rusia în cadrul OPEC + care limitează creşterea producţiei la doar 400.000 de barili pe lună. Dar nu sunt singurele obstacole generate de un eventual embargo.
Titlurile zilei
Am discutat subiectul cu Bogdan Maioreanu, analist eToro.
“Un embargo de facto s-ar putea să vedem din discuțiile acestea legate de plata în ruble. Dar trebuie spus un lucru – încă de la începutul conflictului ucrainean, companiile petroliere au început să se uite la soluții de a diversifica alimentarea cu țiței a rafinăriilor lor. Și, pe măsură ce sancțiunile au evoluat, a evoluat și capacitatea companiilor de a-și asigura aceste rezerve de petrol. În acest moment, în special rafinăriile care sunt de-a lungul conductei Drujba, “prietenia” în traducere, și care sunt rafinării din șase țări – Polonia, Germania, Cehia, Austria, Ungaria și Slovacia – acestea sunt cele mai vulnerabile.
O parte, de exemplu, polonezii, au început deja să își înlocuiască țițeiul rusesc cu un țiței compatibil din alte surse.”, a declarat Bogdan Maioreanu, analist eToro.