• Doar 58% dintre afacerile de familie din România spun că vor să se asigure că business-ul rămâne în familie pe termen lung.
  • Mai mult, doar 63% dintre afacerile de familie în România au planuri pentru viitorul afacerilor.
  • Majoritatea afacerilor de familie din România (82%) şi-au crescut vânzările în ultimul an financiar.

Doar 58% dintre afacerile de familie din România spun că vor să se asigure că business-ul rămâne în familie pe termen lung, comparativ cu 74% în Europa Centrală şi de Est (ECE) şi cu 66% la nivel global.

Mai mult, doar 63% dintre afacerile de familie în România au planuri pentru viitorul afacerilor, precum convenţii între acţionari (39%), politici privind dividendele (39%), proceduri de urgenţă şi situaţii neprevăzute (15%) sau testament (12%). Comparativ, 69% dintre afacerile de familie din ECE şi 81% la nivel global au astfel de aranjamente, potrivit unui sondaj PwC Global Family Business Survey.

Obiectivele personale cheie pe termen lung ale proprietarilor de afaceri de familie din România sunt protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei (87%) şi generarea de dividende pentru membrii familiei (84%).

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

”În România ecosistemul afacerilor de familie este încă tânăr, 90% din aceste companii fiind la prima generaţie şi doar 9% la a doua generaţie, comparativ cu alte state din Europa Centrală şi de Est sau de la nivel global unde există companii care au ajuns la a treia sau a patra generaţie. Planificarea succesiunii este o modalitate de a pune baze solide pentru viitor, de a identifica noi modalităţi de dezvoltare şi de creştere a afacerii. De exemplu, implicarea membrilor de familie din generaţia următoare, care au cunoştinţe digitale sau de sustenabilitate, ar putea duce la transformarea afacerilor atât de necesară pentru a supravieţui în viitor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.

În acelaşi timp, nivelul de încredere între membrii familiei este considerat în general ridicat, iar 74% dintre respondenţi afirmă că există o aliniere a familiei cu privire la direcţia companiei (faţă de 59% la nivel global).

”O succesiune fără probleme, gândită până la cel mai mic detaliu, este o garanţie că viitorul familiei şi al companiei este şi va fi stabil. Procesul nu se concentrează doar pe simpla transmitere a proprietăţii către următoarea generaţie sau pe asigurarea averii prin stabilirea unei structuri juridice adecvate, ci acoperă stabilirea unor reguli de comunicare, instituirea unei guvernanţe familiale adecvate şi transmiterea cunoştinţelor, a experienţei şi a valorilor către generaţia tânără. Pe de altă parte decizia de a vinde afacerea poate fi luată atunci când aceasta trebuie să treacă la alt nivel de dezvoltare, iar proprietarii nu au posibilitatea de a finanţa investiţiile necesare sau au nevoie de un partener strategic în acest scop”, a spus George Ureche, Director PwC România.

Majoritatea afacerilor de familie din România (82%) şi-au crescut vânzările în ultimul an financiar, nivel în creştere de la 55% în 2021, an încă afectat de pandemie, nivel similar cu cel înregistrat în ECE (83%) şi peste procentul de 71% înregistrat la nivel global.

În acelaşi timp, obiectivele de creştere sunt ambiţioase şi pentru următorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din România se aşteaptă să crească rapid şi agresiv, faţă de 20% la nivel de ECE şi 14% la nivel global.

Deşi creşterea şi profitul sunt considerate esenţiale, majoritatea sunt de acord că profitul nu ar trebui făcut în detrimentul clienţilor sau al angajaţilor.

Majoritatea întreprinderilor de familie din România îşi stabilesc obiective şi ţinte pentru satisfacţia clienţilor şi creştere, dar doar o minoritate le stabileşte pentru diversitate şi incluziune şi impact social.

Principalele priorităţi ale afacerilor de familie din România în următorii doi ani sunt creşterea loialităţii clienţilor şi introducerea de noi produse şi servicii (ambele priorităţi mult mai mari decât în CEE şi decât media globală). Principalele grupuri prioritare sunt clienţii şi acţionarii, urmaţi de angajaţi.

În cadrul sondajul au fost intervievate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de ţări la nivel mondial, printre care şi România. Scopul sondajului este de a înţelege ceea ce gândesc reprezentanţii afacerilor de familie cu privire la problemele actuale.