- Deficitul balanței comerciale crește cu 35,1% în primele două luni din 2025 și ajunge la 5,62 miliarde de euro, în contextul unei creșteri lente a exporturilor (+0,7%) și a unei accelerări a importurilor (+8,2%), potrivit INS.
- Mașinile, echipamentele de transport și produsele manufacturate domină structura comerțului exterior și cumulează peste 70% din totalul exporturilor și aproximativ 62% din totalul importurilor.
- Schimburile comerciale se concentrează preponderent în spațiul intra-UE27 (peste 70% din total), în timp ce relațiile comerciale extra-UE27 mențin o pondere de aproape 30%.
În perioada ianuarie-februarie 2025, deficitul balanței comerciale crește cu 35,1% față de aceeași perioadă a anului anterior și ajunge la aproximativ 5,62 miliarde de euro. Exporturile, calculate în regim FOB (Free on Board), însumează 15,15 miliarde de euro și înregistrează o creștere modestă de 0,7%. În același timp, importurile, evaluate în regim CIF (Cost, Insurance, Freight), urcă cu 8,2% și ating 20,76 miliarde de euro, potrivit datelor INS.
Advertisment
Care e structura principală a comerțului exterior?
Comerțul internațional se concentrează în special în jurul a două grupe de produse: mașinile și echipamentele de transport, care dețin 45,5% din totalul exporturilor și 34,4% din importuri, și alte produse manufacturate, care reprezintă 28,2% din exporturi și 28% din importuri. Aceste categorii domină structura schimburilor comerciale și influențează puternic balanța comercială.
Cum arată comerțul intra-UE și extra-UE?
Schimburile comerciale cu statele membre ale Uniunii Europene (intra-UE27) reprezintă cea mai mare parte a activității comerciale. Exporturile către aceste țări se ridică la 10,65 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 70,3% din total, iar importurile ajung la 14,78 miliarde de euro, adică 71,2% din totalul importurilor.
Titlurile zilei
Comerțul cu țările din afara Uniunii Europene (extra-UE27) contribuie de asemenea semnificativ, cu exporturi în valoare de 4,50 miliarde de euro (29,7% din total) și importuri de 5,98 miliarde de euro (28,8%).
Valorile comerciale FOB și CIF stabilesc modul de evaluare al exporturilor și importurilor
Valoarea FOB (Free on Board) desemnează prețul la frontiera țării exportatoare și include valoarea bunului, cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare și taxele aferente încărcării. Valoarea CIF (Cost, Insurance, Freight) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare și include toate componentele prețului FOB, la care se adaugă costurile de asigurare și transport internațional. Aceste două metode de evaluare stabilesc modul în care sunt înregistrate valorile pentru exporturi și importuri.