• Deficitul bugetar este în creștere, iar execuția bugetului general consolidat în primele zece luni ale anului 2024 se încheie cu un deficit de 109,42 miliarde lei (6,19% din PIB), semnificativ mai mare decât cel din aceeași perioadă a anului trecut (62,81 miliarde lei, respectiv 3,91% din PIB).
  • Veniturile totale însumează 473,53 miliarde lei (+13,1% față de 2023), cu încasări semnificative din contribuții de asigurări (+20%), TVA (+17%) și impozit pe salarii și venit (+22,2%), susținute de creșterea salariului minim brut și modificările legislative fiscale.
  • Cheltuielile bugetului au crescut cu 21%, și ajungela 582,94 miliarde lei, cu majorări notabile la investiții (+38,1%), cheltuieli de personal (+23,8%) și asistență socială (+14,9%), influențate de creșterea pensiilor și implementarea altor măsuri sociale.

Execuția bugetului general consolidat în primele zece luni ale anului 2024 se încheie cu un deficit de 109,42 mld lei, respectiv 6,19% din PIB față de deficitul de 62,81 mld lei, respectiv 3,91% din PIB aferent celor zece luni ale anului 2023, arată datele publicate marți de Ministerul Finanțelor.

Cum evoluează venitul bugetului general consolidat?

Veniturile totale însumează 473.53 miliarde de lei în primele zece luni ale anului 2024 și înregistrează un avans de 13,1% (an/an), susținut de încasările din venituri curente – contribuții de asigurări, TVA, impozit pe salarii și venit, impozit pe profit, accize și venituri nefiscale. Încasările din impozitul pe salarii și venit totalizează 40.68 miliarde de lei, și consemnază o dinamică pozitivă de 22,2% (an/an)

Veniturile din impozitul pe salarii înregsitrează un avans de 20,5%, peste evoluția fondului de salarii din economie (17,2%1 ), evoluția acestei categorii de încasări fiind influențată de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/20232 și Legea nr. 296/20233 ) și de majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/20234 , iar de la data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/20245 ).

Titlurile zilei

LE-O DĂM ÎN VOT!
CE SE ALEGE DE BUSINESS?
CE VOR DEZOLTATORII DE LA GUVERN?
CNA CERE DEMISIA LUI BOGDAN IVAN
MERGI FĂRĂ VIZĂ ÎN SUA
DOI CANDIDAȚI CER ANULAREA PRIMULUI TUR

Totodată, evoluții pozitive sunt înregistrate și în cazul încasărilor din impozitul pe veniturile din pensii (63,9%6 ) și aferente declarației unice (10,3%). Dinamica încasărilor din impozitul pe dividende rămâne încă în teritoriul negativ (-1,4%), pe fondul efectului de bază ridicat din ianuarie 2023 (creșterea semnificativă a dividendelor distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reținerea cotei de impozit de 5%).

Contribuțiile de asigurări înregistrează 156.43 miliarde de lei, în creștere cu 20,0% (an/an), peste evoluția fondului de salarii din economie. Evoluția acestor încasări este influențată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023, iar începând cu data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/2024) și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară (O.U.G. nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0.14 miliarde de lei, conform O.U.G. nr. 4/2023).

Încasările din impozitul pe profit însumează 32.92 miliarde de lei și consemnează o creștere de 19,8% (an/an), susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri de la agenții economici și impozitul pe profit de la bănci comerciale. Evoluția acestei categorii de încasări este influențată negativ de redirecționarea din impozitul pe profit a sumei pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, conform Legii nr. 322/2021 (-0.6 miliarde de lei).

Încasările nete din TVA7 înregistreză 99.22 miliarde de lei, în creștere cu 17,0% (an/an). De asemenea, valoarea restituirilor de TVA se majorează cu 1,73% față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (25.21 miliarde de lei în ian-oct 2024, comparativ cu 24.78 miliarde de lei în ian-oct 2023). Evoluția încasărilor din taxa pe valoare adăugată este susținută și de modificările fiscale aduse prin Legea nr.296/2023, precum creșterea cotei de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), pentru dreptul de utilizare a facilităților sportive, transportul de persoane în scop turistic, pentru livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență.

Veniturile din accize însumează 36 miliarde de lei și înregistrează o creștere de 18,2%, susținută de sporul încasărilor din accizele pentru produsele energetice (+25,2%), în contextul unei evoluții favorabile a consumului de carburanți. Totodată, încasările din accizele pentru produsele din tutun consemnază o dinamică pozitivă, de 7,6%. Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale însumează 42.49 miliarde de lei și înregistrează un avans de 13,8% (an/an), susținut de încasările din dividende și vărsăminte din veniturile nete ale B.N.R. Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 30.78 miliarde de lei, în scădere cu 20,8% (an/an).

Cum se comportă cheltuielile bugetului general neconsolidat?

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 582.94 miliarde de lei cresc în termeni nominali cu 21% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe primele zece luni ale anului 2024 au înregistrat o creștere cu 3 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, de la 30,0% din PIB la 33,0% din PIB.

Cheltuielile de personal însumează 133.72 miliarde de lei, în creștere cu 23,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 7,56% din PIB, cu 0,83 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ținând cont de creșterile salariale acordate în anul 2023, respectiv în anul 2024.

Cheltuielile cu bunuri și servicii sunt de 75.53 miliarde de lei, în creștere cu 20,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 12,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 24,6% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile sunt de 3286 miliarde de lei, cu 4.73 miliarde de lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent. Cheltuielile cu asistența socială sunt de 185.53 miliarde de lei în creștere cu 14,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Evoluția cheltuielilor cu asistența socială este influențată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei, respectiv de implementarea măsurilor de recalculare a pensiilor din sistemul public cu începere de la 1 septembrie a.c., în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 despre sistemul public de pensii.

Cheltuielile cu asistența socială sunt influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, respectiv pe cele zece luni ale anului 2024, sunt în sumă de 3.31 miliarde de lei.

Cheltuielile cu subvențiile sunt de 14.93 miliarde de lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum și pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (3.33 mliarde de lei) care reprezintă 22,3% din total subvenții.

Alte cheltuieli sunt de 13.11 miliarde de lei, și reprezintă în principal, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, despăgubiri civile, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților potrivit Legii nr.165/2013 şi a Legii nr.164/2014.

Cheltuielile pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) sunt de 41.3 miliarde de lei.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, sunt în valoare de 88.4 miliarde de lei, în creștere cu 38,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, când sunt în valoare de 63.99 miliarde de lei.