- Danemrca devine „pharmastate” prin vânzările globale de Ozempic care cresc cu peste 60% în ultimul an.
- Circa 20% din noile locuri de muncă din Danemarca au fost create direct de Novo Nordisk.
- Dependenta economică de Novo Nordisk ridică întrebări despre sustenabilitatea pe termen lung a economiei daneze.
Vânzările globale de Ozempic, un medicament inițial destinat pentru tratarea diabetului, cresc cu peste 60% în ultimul an. Producătorul său, Novo Nordisk, înregistrează vânzări record. Astfel, Danemarca devine „pharmastate”, o țară în care economia depinde în mod esențial de un singur produs. Situația generează atât beneficii economice, cât și îngrijorări cu privire la sustenabilitatea pe termen lung a acestei dependențe.
Creșterea vânzărilor de Ozempic
În ultimul an, vânzările de Ozempic cresc cu peste 60% la nivel global, iar în Statele Unite, prescripțiile pentru acest medicament cresc de patru ori între 2020 și 2022. Popularitate a fost creată de eficiența medicamentului în controlul diabetului și de utilizarea sa ca soluție pentru pierderea în greutate. Cu toate acestea, cererea crescută a dus la penurii în SUA.
Impactul asupra economiei daneze
Novo Nordisk devine un pilon central al economiei daneze. Novo generează aproape 20% din noile locuri de muncă din țară. Dacă se iau în considerare locurile de muncă indirecte, aproape jumătate din toate locurile de muncă din sectorul privat non-agricol pot fi legate de activitatea companiei. Creștere economică previne o posibilă recesiune iar asta demonstrează importanța sectorului farmaceutic în economia daneză.
Ce riscuri pot apărea?
Dependența de un singur produs ridică întrebări despre sustenabilitatea pe termen lung a economiei daneze. Fenomenul „dutch disease” sugerează o economie care se bazează excesiv pe un singur sector care poate suferi în cazul în care acesta se confruntă cu dificultăți. De exemplu, expirarea brevetelor pentru Ozempic în următorul deceniu ar putea aduce concurență de la alte medicamente, ceea ce ar putea afecta veniturile Novo Nordisk și, implicit, economia daneză.
Succesul Ozempic și al Novo Nordisk aduce beneficii economiei daneze, dar generează și riscuri. Este esențial ca Danemarca să își diversifice economia și să nu se bazeze exclusiv pe un singur jucător, pentru a evita capcanele unei economii monolitice.