- Românii cheltuiesc 40 miliarde euro în retail, cu o creștere de 7% față de 2023, dar ritmul încetinește, scrie ZF.
- Supermarketurile domină cheltuielile, dar non-alimentele cresc mai rapid decât inflația.
- Retailerii deschid noi magazine și investesc în spații comerciale, susținând expansiunea pieței.
Anul trecut, românii cheltuiesc circa 40 de miliarde de euro în marile rețele de retail, o creștere de 7% față de 2023, deși ritmul se încetinește comparativ cu 11% în anul precedent, conform ZF.
Advertisment
Această creștere rămâne peste nivelul inflației de 5,6%.
Cheltuielile cresc în toate segmentele, dar supermarketurile și bricolajul au ritmuri sub inflație
Majoritatea cheltuielilor, aproximativ 60%, se fac în supermarketuri și hipermarketuri (24 miliarde euro), însă vânzările acestui segment cresc cu doar 5,2%, sub inflație. Următoarele segmente ca pondere în coșul de cumpărături sunt bricolajul (4,3 miliarde euro), electro-IT (3,6 miliarde) și moda (2,5 miliarde euro). La polul opus, cele mai mici cheltuieli sunt pentru divertisment, bijuterii, încălțăminte și cosmetice.
Titlurile zilei
Toate cele 13 segmente analizate înregistrează creșteri față de anul anterior, cele mai mari sunt în cosmetice (+24%), magazine specializate (+20,6%), casă și decorațiuni (+16%) și restaurante/cafenele (+15%). În schimb, creșterea este mai redusă în divertisment (+2,1%), articole sportive (+3,6%) și bricolaj (+5%).
Românii schimbă consumul: mai puțin pe alimente și mai mult pe non-alimente
Studiul evidențiază o schimbare în comportamentul de consum al românilor, cu o scădere a ritmului de creștere în cheltuielile alimentare și o orientare spre produse non-alimentare, care înregistrează creșteri semnificative. România se situează astfel printre țările UE cu avans important în comerțul cu amănuntul în prima parte a anului curent.
Dezvoltatorii continuă să investească în spații de retail, cu aproximativ 700.000 mp în diverse stadii de dezvoltare. Retailerii operează peste 7.000 de magazine, majoritatea în centre comerciale, mall-uri sau parcuri de retail, iar creșterea vânzărilor este susținută atât de noi deschideri, cât și de extinderea vânzărilor în magazinele fizice și online.