• Autostrăzile atrag investitori în sectoare industriale și logistice, cu un buget de 18 miliarde lei pentru 2025, scrie ZF.
  • Fiecare tronson nou generează spații industriale și atrage investiții în regiunile estice și în apropierea A0.
  • CNAIR aplică măsuri pentru ritmul proiectelor și caută alternative de finanțare prin parteneriate public-private.

Autostrăzile depășesc statutul de simple proiecte de mobilitate și devin instrumente cheie în politica economică a României, scrie ZF.

Scopul lor principal este atragerea de investitori, atât în sectorul industrial și de producție, cât și în cel logistic, pe măsură ce piața locală devine un nod logistic regional.

În 2025, România va inaugura 250 de kilometri de autostradă, iar bugetul CNAIR pentru infrastructură va ajunge la 18 miliarde lei, cu o estimare de 25 miliarde lei pentru 2026.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Care sunt obiectivele strategice?

Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, subliniază că obiectivul nu este doar cantitativ, ci și strategic.

Proiectele de autostrăzi vizează legătura cu coridoarele pan-europene și susțin astfel dezvoltarea economică a regiunii.

Autostrăzile nu sunt doar soluții de mobilitate, ci și factori determinanți în atragerea de noi investitori.

Când e finalizat inelul A0?

Până în 2026, inelul A0 al Bucureștiului va fi complet finalizat, iar segmentul sudic va fi deschis circulației pe 15 iunie 2025 și va oferi o conexiune directă între autostrăzile A1 și A2.

În paralel, CNAIR analizează posibilitatea construirii unui al doilea inel de centură, tot la profil de autostradă, pentru zona București-Ilfov.

Care e impactul autostrăzilor asupra mediului de afaceri?

Fiecare tronson de autostradă nouă reprezintă o oportunitate economică, deoarece autostrăzile generează noi spații industriale și comerciale.

Răzvan Iorgu, managing director al CBRE România, menționează că fiecare sută de kilometri de autostradă duce, în medie, la crearea a 500.000 de metri pătrați de spații industriale și 400.000 de metri pătrați de retail modern.

Extinderea rețelei de autostrăzi contribuie semnificativ la creșterea stocului de spații industriale moderne.

Care e impactul asupra regiunilor estice?

Autostrada Moldovei are un impact direct în estul țării și este un factor important în dezvoltarea economică a orașelor precum Buzău, Focșani, Bacău sau Iași, care devin din ce în ce mai relevante pentru producție și logistică. Există un interes tot mai mare pentru terenuri în proximitatea autostrăzii A0, ceea ce indică o creștere a atracției pentru centrul țării.

Care sunt măsurile de control și actualizarea prețurilor materialelor?

Pentru a menține ritmul proiectelor, CNAIR introduce măsuri stricte de control. Constructorii care întârzâie primesc certificate negative trimestriale, iar prețurile materialelor se actualizează lunar printr-o formulă legală.

Cristian Pistol subliniază că constructorii nu pot invoca inflația ca obstacol, deoarece formula de actualizare reflectă realitatea economică.

Care sunt alternativele de finanțare?

Fondurile europene sunt aproape epuizate, iar parteneriatele public-private devin tot mai importante. Programul de transport este supracontractat la 300%, iar CNAIR caută alternative de finanțare pentru a susține proiectele de infrastructură.

Care e importanța previzibilității pentru dezvoltatori?

Investitorii din domeniul dezvoltării imobiliare solicită o previzibilitate clară în privința termenelor de finalizare ale nodurilor rutiere și a zonelor accesibile. Fără o planificare corectă și transparentă, dezvoltarea infrastructurii devine imposibilă, ceea ce poate afecta atragerea de noi investiții.

Care sunt obiectivele pentru 2026?

România are, în prezent, 8 km de autostradă la 100.000 de locuitori, ceea ce este dublu față de acum zece ani, dar sub nivelul altor țări europene, precum Cehia sau Polonia.

CNAIR are în derulare 700 km de autostradă și speră să ajungă la 1.000 km până în 2026. Bugetul de infrastructură joacă un rol crucial în atractivitatea economică a țării.

Investițiile în infrastructură au un avantaj competitiv

CNAIR trimite un semnal clar investitorilor din logistică, producție și comerț electronic: România investește masiv în infrastructură în perioada 2025-2026.

Autostrăzile devin astfel nu doar proiecte publice, ci un avantaj competitiv important pentru economia țării.

Cristian Pistol spune că autostrăzile sunt o promisiune economică livrată pe teren, care va contribui la dezvoltarea României pe termen lung.