• Cosmin Măglaș, CEO & cofondator, Atragem Finanțare: Vom pierde multe fonduri în ceea ce înseamnă infrastructură, respectiv pentru autostrăzile A7 și A8, sau pentru spitalele regionale, care nici măcar nu sunt începute în acest moment, probabil Iași și Timișoara.
  • România riscă să piardă până la 8 miliarde € din PNRR, cu proiecte majore încă neîncepute.
  • Termenul final este 31 august 2026, fără prelungire; Guvernul speră să reducă pierderile la 5,5–6 miliarde €.

România riscă să piardă până la 8 miliarde de euro din PNRR, potrivit Comisiei Europene. Guvernul speră să limiteze pierderea la 5,5–6 miliarde. Cu cele mai multe jaloane neîndeplinite din UE și proiecte majore la 0% execuție, România se apropie de eșecul complet al planului. Termenul limită rămâne 31 august 2026, fără posibilitatea de prelungire.

„Am ratat acest PNRR și șansa unor reforme reale”, afirmă Marius Vasiliu, fost secretar de stat MIPE.

Ce spune Cosmin Măglaș, CEO & cofondator, Atragem Finanțare?

„În acest moment, nici măcar nu există o listă completă a proiectelor care vor fi scoase din PNRR pentru că Dragoș Pîslaru, ministrul Fondurilor Europene, încearcă să salveze cât se poate salva din acest PNRR și negociază în continuare cu Comisia Europeană păstrarea acelor proiecte care sunt măcar la nivel de licitație sau la nivel de publicare acum a documentațiilor de licitație. Sigur că, nefiind finalizate negocierile cu Comisia Europeană, așa cum spuneați, Comisia Europeană vrea să taie 8 miliarde, Guvernul României ar dori să păstreze, să piardă doar 5 miliarde din PNRR, trebuie să ne mișcăm foarte repede și nu cred că vom vedea o listă până cel puțin în luna septembrie, când, sper eu, se vor finaliza negocierile între Ministerul Fondurilor Europene și Comisia Europeană. Comisia Europeană caută surse alternative de finanțare, este în mod evident pentru aceste proiecte.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Observăm că ritmul accelerat în care se implementează unele reforme prevăzute ca și jaloane în PNRR dau ocazia Guvernului să renegocieze statutul acestuia. Cu siguranță vom pierde multe fonduri în ceea ce înseamnă infrastructură, respectiv pentru autostrăzile A7 și A8, sau pentru spitalele regionale, care nici măcar nu sunt începute în acest moment, probabil Iași și Timișoara.

Vom vedea ce se întâmplă cu restul spitalelor: Cluj, Craiova, care sunt la un stadiu de, să zicem, ieșire din pământ a structurilor. Nu știu dacă vor putea să fie finalizate până în anul viitor, în august, însă sperăm ca acești bani să fie totuși prevăzuți în alte mecanisme care să preia din PNRR banii și să îi aloce României. Problema este că în acel moment vom greva bugetul de stat cu sume extraordinar de mari.

Dacă stăm să observăm că un spital regional costă 600 milioane de euro sau câteva miliarde de euro autostrada Buzău–Focșani, dacă este s-o luăm în totalitatea ei, nu cred că vom avea posibilitatea reală de a ne susține din ceea ce înseamnă alocările la bugetul de stat. Ar însemna din nou alte împrumuturi făcute de către statul român, ori noi, în acest moment, am avea nevoie de stabilitate, avem nevoie de tot ce înseamnă fonduri europene și, din punct de vedere legal, dacă nu reușim să rezolvăm reformele pe care le-am promis, vom avea și un blocaj din partea Comisiei Europene pe viitoarele fonduri de coeziune, pentru că este normal ca aceasta să se întâmple: noi ne angajăm că facem reforme, trebuie să le susținem până la final”, spune el.