Consumatorii sunt mult mai vulnerabili în faţa situaţiei energetice dificile, iar tocmai din acest motiv, în această iarnă, Comisia încurajează furnizorii de energie să protejeze mai mult această categorie.

Comisarul pentru justiţie şi protecţia consumatorilor, Didier Reynders, şi comisarul pentru energie, Kadri Simson, au găzduit luni un eveniment online în cadrul căruia părţi interesate din domeniul energiei au convenit asupra unui set de principii comune pentru a spori sprijinul acordat consumatorilor care se confruntă cu dificultăţi în a-şi plăti facturile la energie.

Printre semnatari se numără reprezentanţi ai organizaţiilor consumatorilor, ai autorităţilor de reglementare, ai distribuitorilor şi ai furnizorilor de energie din Europa, inclusiv ai Bureau Européen des Consommateurs (BEUC), ai Consiliului autorităţilor europene de reglementare din domeniul energiei, ai Eurelectric, Eurogas, ai European Energy Retailers (EER) şi ai entităţii OSD UE (E. DSO).

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Aceştia au aprobat în mod oficial o declaraţie comună care încurajează furnizorii, distribuitorii, autorităţile de reglementare şi organizaţiile de consumatori să introducă amânări ale facturilor prin planuri de plată, să evite modificările unilaterale ale contractelor, să furnizeze informaţii mai clare cu privire la consum şi la utilizarea optimizată a energiei şi să protejeze cetăţenii nedeconectându-i în caz de dificultăţi financiare.

În ultimul an, Comisia a furnizat orientări cu privire la o gamă largă de măsuri menite să ajute statele membre să abordeze impactul preţurilor ridicate la energie asupra consumatorilor vulnerabili, cum ar fi reglementarea preţurilor, reduceri ale taxelor specifice şi sprijin direct.

Evenimentul de luni este rezultatul angajamentului pe care Comisia şi l-a asumat în ultimele săptămâni, cu ocazia a două mese rotunde, împreună cu reprezentanţi ai organizaţiilor europene ale consumatorilor, ai autorităţilor de reglementare, ai distribuitorilor şi ai furnizorilor de energie, de a identifica o bază comună pentru luarea voluntară de măsuri suplimentare de protecţie a consumatorilor, pe toată durata iernii, care depăşesc cadrul de reglementare existent.

„Situaţia aceasta extraordinară necesită eforturi comune pentru a ne asigura că niciun consumator nu este lăsat fără alternative în această iarnă. Trebuie să ne asigurăm că aceştia beneficiază de cel mai înalt nivel de protecţie, că sunt suficient de bine informaţi şi că dispun de soluţii. De fapt, de la izbucnirea crizei energetice, au fost identificate o serie de practici neloiale în sectorul energetic, care includ creşteri nejustificate ale preţurilor, publicitate agresivă şi presiuni nejustificate de a schimba furnizorii. Este esenţial să abordăm uniţi astfel de practici”, a declarat comisarul pentru justiţie, Didier Reynders.

Comisarul pentru energie, Kadri Simson, a adăugat: „Mulţi europeni se confruntă cu dificultăţi în ceea ce priveşte plata facturilor la energie şi trebuie să ne asigurăm că nimeni nu este lăsat în frig în această iarnă. Furnizorii de energie, autorităţile naţionale de reglementare, operatorii de sistem şi organizaţiile de consumatori trebuie să acţioneze mai concertat pentru a aborda impactul crizei energetice provocate de războiul atroce al Rusiei împotriva Ucrainei”.