• La final de an, salariile devin cel mai discutat subiect în companii
  • Companiile locale negociază salariile în funcție de performanță
  • Companiile eficiente au strategii de salarizare bazate pe principii

La fiecare final de an, salariile devin un subiect central în companii. Se fac evaluări, se trasează concluzii și se iau decizii ce influențează echipele, bugetele, cât și planurile pentru anul viitor. Modul în care sunt stabilite salariile într-o companie reflectă eficiența proceselor interne și modul în care aceasta este condusă. Un proces sănătos înseamnă reguli clare, consecvență și respect față de angajați. În multinaționale, procesul de stabilire a salariilor este mai strict, cu reguli impuse de la sediul central. Acestea garantează predictibilitate și ordine.
În România, finalul de an aduce o dezbatere intensă despre creșterea salariului minim. O astfel de decizie are impact nu doar asupra angajaților din zona inferioară a grilei salariale, ci și asupra întregii structuri ierarhice a companiei. Într-un mediu economic volatil și un context politic complex, companiile care au procese clare și bine structurate și care acționează responsabil și respectuos față de angajați, vor avea cele mai mari șanse să performeze pe termen lung.

Care sunt factorii cheie care influențează procesul de stabilire a salariilor într-o companie și cum vedeți impactul deciziilor salariale asupra motivației angajaților pe termen lung? Ce spune Ciprian Lăduncă, managing partner, LCL Advisory, pentru Aleph Business?

El spune că mixul intern-extern dictează politica salarială: „strategia de business, marjele și ponderea salariilor în costuri” cântăresc decisiv, la fel „structura posturilor și KPI-ii de performanță”. El subliniază opțiunea asumată a fiecărei companii—„să plătești sub piață, la piață sau peste piață”—și adaugă că „situația financiară a firmei permite sau nu majorarea”. Pe extern, „legislația muncii, salariul minim, inflația, costul vieții și piața muncii” calibrează decizia și influențează motivația pe termen lung.

Cum afectează creșterea salariului minim competitivitatea și performanța companiilor din România?

Ciprian Lăduncă spune că majorările recente „peste 12% în 2024 și aproape 10% în 2025” „generează o presiune foarte mare pe companii” și „nu doar la baza grilei, ci pe întreaga ierarhie”. El arată că sectoare precum „retail, HoReCa, textile, construcții și servicii cu valoare adăugată mică” pot vedea „profituri mai mici, prețuri mai mari, investiții amânate sau ajustări de personal”. Totuși, spune el, impulsul de cost poate „forța eficiența: automatizare, restructurare, investiții”, ceea ce pe termen mediu poate întări competitivitatea.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE