• Datoria publică și inflația sunt la cele mai înalte niveluri din ultimele două decenii.
  • Sectorul cere dialog social, recunoașterea turismului ca domeniu esențial, alocarea de resurse pentru promovarea țării.
  • Se propun măsuri precum stabilitate fiscală, stimularea investițiilor private, crearea unor strategii integrate de promovare a României și implementarea unui model de succes precum cel al Albaniei, care a susținut turismul prin politici fiscale stimulative și bugete dedicate promovării.

România se află în fața unei situații economice fără precedent în ultimele două decenii. Nivelul datoriei publice a atins un record istoric, inflația este cea mai mare din Europa, iar deficitul bugetar a ajuns la un nivel alarmant. În paralel, creșterea economică încetinește, însă numărul angajaților din sectorul public continuă să crească, la fel și salariile acestora.

Cine își asumă, cu adevărat, implementarea acestui plan? Și, mai important, cum se vor echilibra interesele electorale cu nevoia urgentă de reforme economice? România se confruntă, în aceste momente, cu o dilemă majoră: lipsă de viziune sau prioritizarea câștigului electoral în detrimentul stabilității economice?

Ce spune, Călin Ile, senior partner la Premier Hospitality pentru Aleph Business:

Titlurile zilei

ATINGE BCE OBIECTIVUL DE 2%?
CÂT COSTĂ MASA DE CRĂCIUN?
ALBANIA INTERZICE TIKTOK
PIB-UL MARII BRITANII STAGNEAZĂ ÎN T3
ROBOR LA 3 LUNI STAGNEAZĂ LA 5,91%
CINE E CRIN ANTONESCU?

Ce vrea Horeca de la viitoarea guvernare? 

“Clar că Horeca vrea să fie un jucător important la masa discuțiilor. În primul rând vrem să avem discuții, să continue dialogul social între părți și vrem ca turismul să fie privit ca un sector esențial, ceea ce nu s-a întâmplat în ultimii ani.

Nu au fost alocate resurse suficiente pentru promovarea României ca să contăm într-adevăr în turism și să facem ca mai mulți turiști străini să vină la noi în țară. Deci credem că turismul nu ar trebui să fie în continuare o rudă săracă pe la un minister, ci ar trebui fie să fie o agenție națională dedicată turismului, fie să fie un rol esențial. Și mai mult, sperăm ca persoanele care vor decide turismul să aibă oarece experiență în acest sector și nu să vină din alte domenii, astfel încât să nu avem un dialog constructiv.“

Credeți că vrea mediul de business pe total de la viitoarea guvernare în economie și business? 

“Asumarea reducerii deficitului trebuie să fie un efort comun. Și primul lucru pe care l-am doria vedea un angajament al statului că va reduce sau va optimiza anumite cheltuieli. Pentru că asta ar trebui să fie primul pas.”

Să oprim acea risipă cu care ne-au obișnuit la nivel de aparat de stat. Și, pe urmă, în partea de fiscalitate noi așteptăm o stabilitate. Dar amenințările vin de toate părțile că va fi nevoie să ajusteze pe alocuri.

Sper să o facă prin dialog cu noi și nu prin asumări unilaterale. Orice decizie radicală va aduce probleme. Pentru că economia nu e pregătită de salturi mortale în această perioadă. Delicat, aș spune, din toate punctele de vedere. Dacă ne uităm la climatul macro, dacă ne uităm la situația internă. Deci trebuie umblat cu mănuși pentru că decizie radicale pot aduce prejudicii mari.”

Cum credeți că ar trebui să rezolve viitoarea guvernare a acestei priorități? Ce soluții ați oferi?

“Noi ca patronate din turism am venit des la toate partidele. Am fost la toate autoritățile și am venit cu propuneri. Sigur că vrem stabilitate fiscală. Nu vrem creșterea TVA-ului pentru că ar fi o problemă. Ar afecta consumurile. Și vrem alocarea unor resurse din ceea ce producem pentru promovarea României. Lucrul care a lipsit cu desăvârșire. Nu am fost promovați.

Sigur că mai depinde și de organizare la nivel de UAT-uri. Să facem acele organizații de management al destinației care să promoveze turismul. Și în ultimul rând, cred că ar trebui să reducem evaziunea fiscală în acest sector pentru că sunt foarte multe scurgeri care apar din lipsa unor reglementări corecte.

Deci la partea de reglementare, statul român are foarte mult de lucru în turism. Ne uităm că sunt sectoare care scapă pe sub radar, și mă refer aici la cazările în apartamente, spre exemplu, la organizare de evenimente private, care nu plătesc acea fiscalitate pe care o vor apăsa în continuare asupra bunilor platnici. Lucrul acesta dorim să-ți fie evitat. Vrem ca toți să plătească și nu doar unii. Deci promovarea e esențială și cum am spus, am vrea ca în turism să fie și la partea de stat oameni competenți. Ne-am săturat de oameni care nu aduc contribuția, nu le pasă direcția în care merge turismul. Lucrul acesta trebuie să se înceteze. “

Ce model internațional și soluții rapide am putea aduce în țară pentru o implementare imediată?

“Dacă ne-am uitat la țările care au crescut recent, de exemplu Albania, care a crescut enorm în ultima perioadă, a susținut investițiile în sector. Adică susțin acei antreprenori privați care vin și alocă milioane de euro să facă hoteluri, restaurante, centre de agrement prin politici fiscale stimulative. Altfel va fi greu să-l convingi pe un investitor să facă un hotel, mai ales în zone nu atât de dezvoltate, pentru că investiția în hotel se recuperează în foarte mult timp. Deci aceasta a fost soluția gasită în Albania. A stimulat investițiile și a făcut un buget de promovare a țării.

Ne uităm la alte țări mici, care se promovează până și pe tricouri în Premier League. Toate lucrurile acestea, strategii de promovare nouă ne-au lipsit. Au fost picături în ocean, pe care le-am aruncat periodic odată la șapte, opt ani, am promovat pe niște autobuze în Paris sau în Varsovia, dar ne fiind integrate într-o campanie de promovare, într-o strategie care să aducă rezultate și care să fie măsurabilă.

Deci, stimularea investițiilor și bugetul de promovare ar fi primele măsuri pe care le-aș lua dacă aș fi întrebat de viitorii decidenți în control să se îndrepte turismul și reducerea evaziunii fiscale în sector. Trebuie să ne conformăm serios pentru că și asta e un aspect. Banii care ajung la stat sunt extrem de importanți.”