• Guvernul României plănuiește să crească vizibilitatea Bursei de Valori București prin vânzarea unor pachete minoritare de acțiuni.
  • Strategia include implementarea principiilor de guvernanță corporativă, reducerea provizoratelor din consiliile de administrație și stabilirea unor indicatori cheie de performanță pentru îmbunătățirea eficienței companiilor de stat, care contribuie la PIB-ul României și la piața de capital.
  • Guvernul își asumă prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) listarea a încă trei companii la BVB până în 2026.

Guvernul României are la îndemână o soluție smart pentru a crește vizibilitatea Bursei de Valori București (BVB) pe scena internațională și, în același timp, pentru a genera venituri la bugetul de stat. Prin vânzarea a câte 5% din acțiunile companiilor Hidroelectrica, Nuclearelectrica și Romgaz, statul poate obține rapid 4,1 miliarde de lei, echivalentul a 0,25% din PIB-ul estimat.

Dacă ponderea ar crește la 10%, statul român tot ar păstra controlul companiilor, dar pachetele scoase la vânzare, ar însemna aproape 9 miliarde de lei. Pe lângă acestea, alte 2,3 miliarde de lei pot fi generate prin listarea pe bursă a 20% din acțiunile unor entități precum CEC Bank, EximBank, aeroporturi sau CE Oltenia, conform propunerii jurnalistului Liviu Popescu de la Ziarul Financiar.

În plus, guvernul și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) listarea a încă trei companii la BVB până în 2026, măsură care ar putea transforma piața de capital din România și ar crește lichiditatea. O lichiditate mai mare promovează BVB într-o categorie superioară a piețelor de capital și atrage un interes crescut pentru acțiunile românești și stimulează dezvoltarea pieței.

Titlurile zilei

CE PROIECTE ARE VISUAL FAN?
ROLLS-ROYCE INVESTEȘTE 360 MIL. € ÎN GOODWOOD
SE ALĂTURĂ ROMÂNIA LA VISA WAIVER?
FOXCONN RAPORTEAZĂ PESTE FORECAST
ITALIA NEGOCIAZĂ CU SPACEX
MICROSOFT INVESTEȘTE 80 MLD. $ ÎN CENTRE A.I.

Experiența din 2023, la listarea Hidroelectrica, arată apetitul investitorilor pentru astfel de oferte. Investitorii de retail introduc ordine pentru achiziția de acțiuni de 6 miliarde de lei cu un grad de supra-subscriere de aproape 500%.

Ce spune, Mihai Precup, secretar de stat în cancelaria prim-ministrului, pentru Aleph Business:

Cum se prezintă mediul corporativ de stat și ce se poate face ca el să devină mai performant pentru români?

România are cel mai puternic sector al companiilor de stat din Uniunea Europeană.

Atât în ponderii în PIB, 7% din PIB, care este generat de către 216 companii deținute direct de către Guvernul României. Așa cum ați spus și dumneavoastră, 19 dintre acestea, 19 companii sunt deja listate la Bursa de Valori București și respectă cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă. Doar cele 19 companii generează undeva la 3% din PIB.

Performanțele acestor întreprinderi publice, companii de stat, sunt polarizate. Avem 5 companii care generează undeva peste 80% din profitul consolidat, mai precis 83%, și tot așa 5 companii care generează peste 87% din pierderele consolidate. Deci iată că putem să mergem laser în ceea ce privește identificarea soluțiilor pentru a avea companii de stat mai performante.

O primă soluție din punctul nostru de vedere este implementarea principiilor de guvernanță corporativă. O separare între gestionarea de zi cu zi a companiei și politica de proprietate a statului. Un alt element extrem de important îl reprezintă provizoratele la nivelul consiliilor de administrație.

Trebuie să le reducem. Guvernul și-a asumat și în PNRR o reducere a provizoratelor pentru companiile de stat, pentru că nu ai cum să pui indicator cheie de performanță pentru companii care au mandate ale consiliilor de administrație 5 luni prelungite cu 2 luni. Trebuie să avem o politică de proprietate a statului și acesta este un element de noutate, pentru că de foarte curând, de câteva săptămâni, avem pe site-ul guvernului documentul de politică de proprietate a statului, unde guvernul își definește foarte clar ceea ce își dorește de la companiile de stat, stabilește indicatori pentru companiile de stat și o politică coerentă în ceea ce privește obiectivele tuturor acestor companii de stat.

Spuneam că trebuie să reducem provizoratele pentru că trebuie să avem indicatori cheie de performanță pentru membrii consiliului de administrație, iar nerespectarea acestor indicatori cheie de performanță atrage după sine și revocarea din consiliile de administrație. Deci iată că guvernanța corporativă, reducerea provizoratelor și o politică de proprietate a statului sunt elemente cheie în ceea ce privește profesionalizarea și pentru a avea companii de stat mai performante.

Care este strategia statului cu privire la listarea companiilor de stat? Se poate capitaliza pe cazul hidroelectrica?

De ani de zile, companiile de stat au fost vedetele pieței de capital de la București.

Ați menționat foarte bine exemplul hidroelectrica din 2023, care a fost cea mai mare listare din istoria Europei de Est, a treia cea mai mare listare din lume din anul 2023. Tot așa putem să menționăm și din acest an, din 2024, listarea obligațiunilor corporative ale RomGas, fiind cea mai mare listare de obligațiuni corporative din istoria Europei de Est, au fost de 12 ori subscrise, practic au fost depuse 6 miliarde de euro cereri de subscriere pentru obligațiunile RomGas și probabil o veni și seria a doua, pentru că proiectul Neptune Deep este cel mai mare proiect de exploatare de gaz din Uniunea Europeană și cum bine ați menționat, România a devenit cel mai mare producător de gaz din Uniunea Europeană. Deci iată că interesul investitorilor pentru obligațiunile companiilor de stat, dar și acțiunilor companiilor de stat, a fost masiv în ultimii ani, din punctul meu de vedere, statul și-a făcut treaba în ceea ce privește listarea companiilor de stat, pentru că peste jumătate din piața de capital din București este reprezentată de către acțiuni ale companiilor de stat.

Dacă ne uităm pe statisticile Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică, vom vedea că media companiilor de stat în ponderea capitalizării bursiere este de 12%, iar la nivel european de 7%. Deci iată că în România companiile de stat generează peste jumătate din piața de capital locală. Planuri sunt, pentru că dorim să transferăm încrederea manifestată deja prin listările făcute, hidroelectrica menționată de dumneavoastră, în spre celelalte companii de stat.

Știți foarte bine că Guvernul și-a asumat ca până în 2026 să listeze încă 3 companii pe piața de capital din România. Companiile de stat sunt foarte apetisante pentru investitori, pentru că sunt strategice, solide și reziliente.

Este posibil ca românii să obțină câștiguri financiare prin investiții în companiile de stat? În acest context, cât de profitabilă și sigură este deținerea de acțiuni la companiile de stat listate la bursă?

Companiile de stat răspund la solicitările investitorilor din mai multe perspective.

În primul rând, au un dividend pay out ratio, adică o plata dividendelor rapotată la profitul net al companiilor foarte mare. De 90% din profitul net se distribuie ca și dividende, ceea ce este una dintre cele mai ridicate plăți ale dividendelor din Uniunea Europeană. Deci investitorii nu sunt doar pasivi, se bucură de investițiile pe care le fac.

De aceea, în cazul hidroelectrica, am avut investitori internațional ca și BlackRock, Goldman Sachs sau chiar fondul suveran al statului din Singapore. Un alt element extrem de important, companiile de stat sunt solide, reziliente și sunt strategerice pentru economia României. După cum spuneam, companiile de stat generează 7% din PIB-ul României.

Doar cele listate generează 3% din PIB-ul României. Deci atât că avem companii de stat extrem de relevante pentru economia națională. Dacă ne uităm la piață de capital, vom vedea că majoritatea investitorilor sunt buy and hold.

Deci cumpăr aceste acțiuni pentru a le păstra în portofoliu pentru că ele aduc dividende și sunt companii strategice și solide.

Ar putea fi considerat un lucru rău faptul că aceste companii de stat oferă 90% din profituri sub formă de dividende, deoarece nu le rămân suficiente fonduri pentru a investi în dezvoltare, ceea ce le-ar putea permite să genereze profituri mai mari în viitor și, implicit, dividende mai consistente pe termen lung?

Companiile de stat oferă randamente pentru investitor. De aceea sunt foarte interesante pentru piața de capital.

Depinde foarte mult din ce perspectivă privim lucrurile. Pentru piața de capital este un lucru foarte bun. Guvernul a fost unul dintre beneficiarii acestor dividende în ultimii ani.

Companiile de stat nu au probleme în ceea ce privește finanțarea proiectelor investiționale. După cum spuneam, exemplul RomGas, care este cel mai recent, pentru a dezvolta proiectul Neptune Deep a emis o obligațiune de 500 de milioane de euro, care a fost de 12 ori subscrisă. Practic 6 miliarde de euro au fost subscrise pentru a dezvolta proiectul Neptune Deep.

Deci, companiile de stat nu au o problemă în ceea ce privește accesul la piața de capital la investitor pentru a-și dezvolta proiecte investiționare. Din contra, aș putea să spun că, companiile de stat au un grad de îndatorare destul de scăzut raportat la ceea ce privim la sectorul privat. De aceea mi-aș dori să văd companii de stat mai curajoase în ceea ce privește planurile de investiții și cu planuri de investiții pe termen lung cu care să vină atât la guvern, cât și pentru ele pentru a se finanța.