• APSAP: 10,1% spun funcționari spun că există angajați care ar trebui concediați.
  • APSAP: 22,3% recunosc cazuri izolate de incompetență.
  • APSAP: 36,6% spun că munca lor este „mult apreciată” de instituție.
  • APSAP: 40,4% consideră că primesc o apreciere „moderat pozitivă”.
  • APSAP: 7% declară că nu sunt mulțumiți de performanța proprie.
  • Administrația rurală are acces limitat la formare.
  • APSAP: 85% din cursanți vin din mediul urban.
  • APSAP: 46% din PC-uri publice nu au cameră și microfon.
  • În 2023 și 2024, cheltuielile pentru formare au fost interzise legal.
  • Funcționarii spun că reforma este invocată, dar nu aplicată.
  • Peste 60% din angajații publici au salarii între 3.000 și 7.000 lei net/lună.
  • 49,1% spun că rezultatele muncii lor sunt „bune”.
  • Digitalizarea serviciilor publice este declarativă, implementarea rămâne slabă.

Administrația publică nu se teme de reformă, la propriu.

Un nou studiu realizat de Centrul de Formare APSAP, la care au răspuns 4.743 de angajați din sectorul public, arată că peste 94% nu simt nicio presiune reală legată de posibile restructurări. Asta în ciuda retoricii politice intense privind eficientizarea aparatului de stat.

În plus, funcționarii își evaluează activitatea în termeni pozitivi: aproape 93% consideră că munca lor este bună sau foarte bună.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Dar într-un sistem care se vede competent în interior, dar e perceput ineficient din exterior, întrebarea esențială rămâne: cine duce responsabilitatea pentru stagnare?
Merg la BOGDAN FÂRȘIROTU, președintele centrului de formare APSAP

Ce spune Bogdan Fârșirotu, președinte, Centrul de formare APSAP?

„Din retorica pe care o auzim de ceva vreme, cred că sunt luni bune de când auzim despre reforma statului, mai mult decât în alte perioade, n-am auzit încă o măsură concretă a ceea ce se va întâmpla. În schimb, am auzit foarte multe despre tăiem TVA, nu tăiem TVA, dar știm exact că majorăm cotele diminuate de TVA, știm sigur că o să mărim impozitul pe dividende, știm sigur că o să urmeze niște taxe suplimentare, niște accize suplimentare, adică, vedeți dumneavoastră, sunt chestiuni foarte clare când vine vorba de mediul de afaceri, mediul de business, sunt măsuri care vor fi luate în foarte scurt timp, iar despre administrația publică vorbim despre concepte, principii, reforme și lucruri care sună foarte bine, realmente, cred că avem nevoie de ele, dar care, în fapt, nu știu cât se vor întâmpla.

Adică, în ultima perioadă cel puțin am auzit că anumite posturi vor fi restructurate, dar nu se știe exact cum vei face acest lucru, pentru că, până la urmă, dreptul oricărui angajat, poate fi câștigat dacă este dat afară abuziv, s-au mai întâmplat astfel de disponibilizări, unde, în câțiva ani de zile, oamenii au fost repuși pe post, au primit și salariile, deși în perioada respectivă nu au lucrat, adică conform legii au câștigat în instanța. De aceea spun că, realmente, cred că nu o să se întâmple nimic.

Nu poți să dai afară un om atâta vreme cât nu ai motive. În alte cuvinte, tu, ca instituție, ca conducător al unei entități juridice publice, ar trebui la începutul unui an să stabilești niște obiective de performanță pentru fiecare departament, pentru fiecare post în parte. Iar la evaluarea care se întâmplă o singură dată pe an, adică este o evaluare anuală, ar trebui să tragi o linie să vezi dacă obiectivele setate de tine au fost atinse și în ce proporție. Și persoanele care nu au îndeplinit aceste criterii să li se acorde un calificativ de nesatisfăcător care în traducere pentru administrație publică înseamnă închiderea colaborării.

Adică persoana respectivă poate să plece acasă, deși evident ea în continuare poate să dea în judecată instituția publică și să vină cu diferite argumente în instanță care să spună că de fapt ea și-a făcut treaba, că acel calificativ de nesatisfăcător care înseamnă desfacerea contractului de muncă a fost acordat pe un criteriu nu foarte obiectiv. Dar atâta vreme când ne uităm la începutul acestui an, nu au fost setate niciun fel de obiectiv îndrăzneț pentru că la noi este câte hârtii ai primit, câte hârtii ai terminat, ți-ai făcut treaba, nu ți-ai făcut treaba. Adică lucrurile nu sunt foarte clare.

Dacă noi în mediul privat avem foarte clar stabilite obiectivele și până la urmă dacă nu le îndeplinim se simte acest lucru și în economia companiei. La stat, dacă cineva nu și-a făcut treaba, asta este, sunt întârzieri, poate preiau un coleg activitatea și până la finalul zilei sau până la finalul anului, repet, nu se întâmplă nimic. Deci trebuie stabilite niște obiective îndrăznețe astfel încât aparatul de stat, foarte bine populat, să facă eforturi să atingă acele obiective. Dar în contextul în care noi vorbim de măriri salariale, pe care nu știu exact de unde aveți această sumă de 20% a creșterii, dar poate că lucrurile sunt reale, eu pot să vă spun cu siguranță că nu o să se întâmple, de disponibilizări în masă, nu cred că o să auzim cel puțin anul acesta”, spune el.