Retailerii europeni speră ca ziua de reduceri de Black Friday să îi facă pe cumpărători să cheltuiască, deşi aceasta are loc pe fundalul unei crize tot mai grave a costului vieţii şi al distragerii atenţiei de către Cupa Mondială de fotbal, scrie Reuters.

Comercianţii cu amănuntul din Europa se tem că sezonul comercial de Crăciun ar putea fi cel mai slab din cel puţin un deceniu, deoarece cumpărătorii îşi reduc cheltuielile, în timp ce costurile afacerilor nu dau semne de diminuare, comprimând marjele de profit.

Inflaţia de două cifre a afectat puterea de cumpărare a consumatorilor, iar încrederea acestora este, de asemenea, la cel mai scăzut nivel sau aproape de cel mai scăzut nivel înregistrat vreodată, în condiţiile în care facturile la energie în creştere se adaugă la spirala costului vieţii.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Dar, pentru a-şi bugeta finanţele, consumatorii au început cumpărăturile de Crăciun mai devreme în acest an şi mulţi dintre ei par să fie pregătiţi să cumpere de Black Friday.

Cu toate acestea, este posibil ca unii consumatori să aibă alte priorităţi, având în vedere că Ţara Galilor, Anglia, Olanda şi Polonia vor participa vineri la Cupa Mondială.

Britanicii vor cheltui 8,7 miliarde de lire sterline (10,5 miliarde de dolari) în weekendul de Black Friday (25-28 noiembrie), potrivit unui studiu realizat de GlobalData pentru VoucherCodes – o creştere de 0,8% faţă de anul trecut, dar care maschează o scădere mare a volumelor odată ce se ia în calcul inflaţia.

În acest an, consumatorii vor folosi Black Friday, care a devenit mai mult un eveniment online, mult mai mult pentru a sări pe oferte spontane şi pentru cadouri de Crăciun, decât pentru achiziţii mai mari, potrivit consultanţilor McKinsey.

Cercetarea acestuia arată că un sfert dintre consumatorii britanici şi-au făcut deja cumpărăturile de Crăciun, în timp ce aproximativ unul din 10 intenţionează să facă cea mai mare parte din ele în Black Friday.

Idealo, portalul european de comparare a preţurilor, a declarat că 65% dintre cumpărătorii italieni online sunt pregătiţi să cumpere un produs în timpul evenimentului.

În Franţa, 70% intenţionează să facă cumpărături de Black Friday şi Cyber Monday, potrivit unui studiu realizat de PwC France.

Cu toate acestea, spaniolii sunt mai puţin entuziaşti, doar 24% dintre cumpărători plănuind să profite de ofertele de Black Friday pentru a începe cumpărăturile de Crăciun, potrivit Asociaţiei spaniole a companiilor de bunuri de larg consum.

În Statele Unite, National Retail Federation (NRF) a prognozat că vânzările de sărbători vor creşte într-un ritm mai lent în acest an, în timp ce Amazon a estimat cea mai mică creştere a veniturilor pentru orice perioadă de sărbători din ultimii ani.

În Marea Britanie, perioada de tranzacţionare Black Friday este deosebit de importantă pentru grupuri precum grupul de magazine John Lewis, retailerii de produse electrice de consum Currys şi AO World şi retailerul de mărfuri generale Argos, care face parte din grupul de supermarketuri Sainsbury’s.

Unii retaileri importanţi, printre care Marks & Spencer, evită în mare parte evenimentul.

La mai bine de un deceniu de când a fost adus în Europa de Amazon, valoarea Black Friday pentru comercianţii cu amănuntul încă divizează opiniile.

Susţinătorii spun că promoţiile planificate cu atenţie, în strânsă cooperare cu furnizorii globali, permit comercianţilor cu amănuntul să stimuleze vânzările şi să menţină marjele de profit.

Cei care se opun susţin că reducerile aspiră vânzările de Crăciun cu profituri reduse şi subminează dorinţa consumatorilor de a plăti din nou preţul întreg înainte de sărbători.