Ambasadorii UE ar putea discuta duminică despre noul pachet revizuit de sancţiuni pentru Rusia, iar liderii blocului comunitar urmează să se întâlnească luni la Bruxelles. În centrul discuţiilor se află petrolul, scrie Bloomberg.

Uniunea Europeană a propus interzicerea petrolului transportat pe mare din Rusia, amânând în acelaşi timp restricţiile de import printr-o conductă cheie, în încercarea de a satisface obiecţiile Ungariei şi de a ajunge la un acord asupra unui pachet de sancţiuni care a stagnat.

Comisia Europeană a trimis sâmbătă o propunere revizuită guvernelor naţionale care ar elimina transporturile de petrol prin conducta Drujba, care este principala sursă de importuri de ţiţei a Ungariei, potrivit unor persoane familiare cu această chestiune.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Statele membre ar urma să îşi elimine treptat importurile de ţiţei maritim în termen de şase luni şi de produse petroliere rafinate în opt luni, au declarat persoanele, care au cerut să nu fie identificate deoarece discuţiile sunt private.

Propunerea ar oferi mai mult timp Ungariei, care s-a opus acordului, pentru a găsi o soluţie tehnică care să-i satisfacă nevoile energetice. De asemenea, ar răspunde preocupărilor altor ţări fără ieşire la mare, inclusiv Slovacia şi Republica Cehă.

Conform proiectului revizuit, Bulgaria ar beneficia de o perioadă de tranziţie până în iunie sau decembrie 2024, iar Croaţia ar putea obţine o scutire pentru o anumită categorie de produse. Comisia a propus, de asemenea, restricţionarea reexporturilor de petrol rusesc furnizat prin conducte către alte state membre sau ţări terţe.

Ambasadorii UE urmează să se întâlnească duminică, când ar putea discuta pachetul revizuit. Unele state membre fac presiuni pentru a obţine un acord înainte ca liderii UE să se întâlnească luni la Bruxelles pentru a discuta despre războiul din Ucraina.

Pachetul de sancţiuni are nevoie de sprijinul tuturor statelor membre. Mai multe naţiuni se opuseseră anterior distincţiei între livrările pe cale maritimă şi cele prin conducte, fiind îngrijorate că o astfel de împărţire este nedreaptă, deoarece ar afecta în mod disproporţionat livrările lor.

Anterior, UE propusese eliminarea treptată a tuturor importurilor de petrol rusesc până la începutul anului viitor. Ungaria şi Slovacia ar fi avut termen până la sfârşitul anului 2024 pentru a se conforma, în timp ce Republica Cehă ar fi beneficiat de o derogare până în iunie 2024. Aceste ţări depind în mare măsură de petrolul rusesc, dar reprezintă o parte relativ mică din totalul importurilor UE de la Moscova.

Exceptarea petrolului din conducte de la aceste măsuri – pe care Ungaria o ceruse anterior ca o condiţie pentru a susţine pachetul, alături de mai mult timp şi investiţii în infrastructură – va diminua impactul sancţiunilor. Anul trecut, Rusia a livrat aproximativ 720.000 de barili de ţiţei pe zi către rafinăriile europene prin principala sa conductă către regiune. Pentru comparaţie, livrările pe mare sunt de 1,57 milioane de barili pe zi.

Cea mai mare parte a livrărilor prin conducte este destinată Germaniei şi Poloniei, care au semnalat că se vor renunţa la livrările ruseşti indiferent de acţiunile UE.