• Dacia Bigster și Ford Puma Gen-E marchează 2025 ca an de referință pentru producția auto electrică în România, scrie ZF.
  • Industria auto contribuie cu până la 35% la exporturi, cu 13 din 20 de mari fabrici legate de acest sector.
  • Reducerea bonusului Rabla Plus duce la scăderea cu 36% a vânzărilor de electrice și frânează tranziția verde.

În 2025, Mioveni produce modelul Bigster, cel mai scump automobil Dacia de până acum. La Craiova, Ford Otosan livrează noile Puma Gen-E, E-Transit și E-Tourneo Courier, primele mașini electrice fabricate în România, scrie ZF.

Cum se mișcă piața europeană?

„Puma are cerere bună în vestul Europei. Acum, sperăm ca vehiculele electrice să aibă același succes și în România. Nu doar aici, ci și în vestul Europei, deoarece majoritatea producției din România merge la export, fapt care aduce beneficii importante bugetului național”, afirmă Adrian Sandu, secretar general ACAROM.

Care este importanța industriei Auto în Economia României?

„Dintre primele 20 de fabrici din România, 13 aparțin industriei auto, de la producția de autovehicule (Dacia și Ford) la componente electrice și electronice (Continental, Hella).

Titlurile zilei

UE pregătește o amendă de 1 mld.$ pentru platforma X
OPEC+ crește producția de petrol pentru luna mai
China impune un tarif vamal de 34% pentru produsele din SUA
Giganții auto rezistă cu brio tarifelor masive „Trumpiste”
Cei mai bogați 500 de oameni din lume pierd 208 mld.$ într-o singură zi
TRUMP PUNE TAXE, BURSELE TAXEAZĂ. PIERDERI ISTORICE PE BURSĂ

Industria auto contribuie major la export, ajungând la 35% în primele luni ale anului. În România, se produc modele foarte apreciate la export, ceea ce oferă un avantaj. Dacia produce, hibridizează vehicule, iar Bigster apare deja în variantă hibridă”, menționează Adrian Sandu.

Care sunt planurile pentru producția de baterii?

Pentru producția de baterii auto, există discuții, dar fără concretizare. În urmă cu 5-6 ani, un producător de baterii își exprimă intenția de a investi în România. O fabrică de baterii presupune o investiție echivalentă cu 50% din valoarea unui vehicul. O investiție de un miliard de euro generează aproximativ 3.000 de locuri de muncă.

Care este dinamica pieței auto?

În sectorul auto, inovația menține creșterea pieței, în contextul în care ciclul de viață al unei mașini scade, iar timpul de proiectare se reduce de la 4-5 ani la sub doi ani.

Mașina devine un bun de larg consum, cu modele noi și grad ridicat de înnoire. Totuși, la noile tipuri de mașini, tranziția este mai lentă – în lipsa bonificațiilor, clientul ezită să cumpere. În vestul Europei, vârsta medie a parcului auto crește, la fel ca în România. Clienții din Germania își schimbă mașina la 4-5 ani, pe fondul incertitudinilor legislative.

Care sunt efectele programului Rabla?

Programul Rabla Plus din România scade bonusul de la aproape 11.000 la 5.000 de euro, iar vânzările scad cu 36% în 2024, revenind la nivelul din 2022.

Consumatorul român nu face trecerea la un vehicul mai verde decât dacă primește un bonus care să îl convingă. Bonusul de 11.000 de euro oferă un avantaj clar și contribuie la percepția pozitivă asupra vehiculelor electrice, inclusiv din punct de vedere al costurilor de utilizare. Scăderea bonusului reduce piața vehiculelor electrice cu peste 30%, în timp ce în Europa aceasta stagnează.

Cum se mișcă importurile de mașini second-hand?

Pe de altă parte, importurile de mașini rulate ating 3,5 milioane de unități între 2017 și 2025, după eliminarea timbrului de mediu.

Vârsta medie a parcului auto național depășește 16 ani. Peste 70% din importuri constau în mașini vechi sau foarte vechi, subliniază Adrian Sandu.