- Tot mai multe companii din Europa aleg soluții sustenabile.
- În 1992, UE vine cu EcoLabel, o schemă unică de certificare.
- Prin EcoLabel, se disting serviciile sau produsele verzi, de alte afaceri.
- Sunt peste 100.000 de branduri cu certificare EcoLabel, în Europa.
- Numărul certificărilor EcoLabel are +3% faţă de 2023.
- În România sunt 162 de branduri cu certificare EcoLabel.
- Zenzia Glamping este lansat de Dumitriţa şi Vlad Luncanu.
- 25% din certificările EcoLabel sunt din domeniul turismului.
- Eticheta ecologică a UE crește constant în toată Europa.
- Italia, Spania, Franţa şi Germania sunt lideri în certificările EcoLabel.
Tot mai multe companii din Europa aleg să integreze soluţii sustenabile în businessurile lor, însă de aici până la avea o afacere verde integral este cale lungă. Pentru a evidenția companiile care respectă criteriile ecologice şi au un impact redus asupra mediului, UE lansează încă din 1992 o schemă unică de certificare, EcoLabel, pentru a îndruma consumatori să distingă produsele sau serviciile verzi, care nu afectează mediul, de alte afaceri.
Advertisment
În 2024, numărul de branduri care au primit certificare EcoLabel trece de 100.000 în Europa și are o creştere de 3% faţă de anul precedent. În România sunt 162 de branduri care au această certificare, iar cel mai recent nume de pe această listă este Zenzia Glamping, un concept de cazare în domuri geodezice, lansat de Dumitriţa şi Vlad Luncanu.
Ce spune Dumitriţa Luncanu, cofondator, Zenzia Glamping, pentru Aleph Business?
Care a fost cel mai dificil criteriu de îndeplinit pentru obținerea certificării EcoLabel și cum ați reușit să-l integrați în cadrul Zenzia Glamping?
„Cred că vorbim de mai multe criterii, practic, există între 20 și 40 de criterii care trebuie respectate, în funcție de industrie. Pentru noi, provocator a fost începutul. Inițial, nu am plecat cu gândul de a obține aceste co-labor, în schimb, conceptul întreg al business-ului nostru și conceptul acesta nou de glamping și turism ne-a făcut să ne aliniem fericit cu standardele actuale. Există criterii care trebuie respectate, sunt detaliate, sunt complexe. N-aș putea să numesc unul mai dificil sau altul mai ușor.
Titlurile zilei
Probabil, dacă ar fi să ne gândim la aceste criterii, optimizarea consumului de energie ar fi o provocare, poate și utilizarea resurserilor regenerabile, diminuarea deșeurilor, dar, conceptul cu care am pornit la drum face ca aceste lucruri să fie mult mai ușor de integrat și fac parte din esența business-ului nostru și atunci s-au mulat foarte fericit pe aceste criterii de sustenabilitate”, spune ea.
Ce urmează pentru Zenzia Glamping în 2025?
„Învățăm în fiecare zi. Este un domeniu nu nou pentru noi, cât nou pentru piață. Conceptul acesta de glamping vine de la Glamorous Camping. Practic, oaspeții noștri beneficiază de un cadru natural fantastic, de toate facilitățile unui resort de patru stele, fără a face rabat la calitate și confort. Pentru noi, important este acum să diversificăm activitățile, opțiunile pentru timp liber, să îmbunătățim experiența acestora și nu vizăm o dezvoltare strictă a spațiilor de cazare”, adaugă ea.
Considerați că în România există un cadru de sprijin suficient pentru ca mai multe afaceri din turism să obțină certificări ecologice? Ce ar trebui îmbunătățit? Ce are nevoie mediul de business de la guvernare?
„Dacă ne așteptăm la mediul de business, cred că provocarea stă în alte mâini. Pentru noi, ca antreprenori, este nevoie de curaj, dorință, de a trece peste teama inițială că aceste criterii ar putea să aducă și costuri de implementare substanțiale. Pentru noi nu a fost cazul și de foarte multe ori pleci cu gândul că ar putea fi vorba despre o astfel de investiție.
Poate subvenții nerambursabile i-ar ajuta pe micii întreprinzători sau marii întreprinzători în domeniul turismului. Poate programe de asistență mă gândesc că ar fi de folos, cu informații în plus, cu asistență tehnică, pentru că, birocratic, există câțiva pași de urmat. Suntem dovadă a vie că un business relativ nou, la început de drum, a putut să satisfacă aceste criterii stricte la nivel european. Și iată-ne, acum suntem în România primul glamping certificat EU EcoLabel”, conchide ea.