• Traian Preoteasa spune că CFR Călători are probleme financiare din cauza subfinanțării și întârzierilor la compensații, dar nu va opri trenurile din proprie inițiativă.
  • Compensațiile acoperă doar 55% din costuri, iar modernizarea riscă blocarea din cauza întârzierilor la plată.
  • Directorul Preoteasa are venituri legale de aproximativ 11.000 euro lunar, susține că acestea nu afectează situația companiei și critică întârzierea actului adițional de către ARF.

Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători, prezintă public, într-o conferință de presă, situația dificilă a companiei și spune că, deși există probleme financiare majore, nu se pune problema unui faliment iminent sau a opririi traficului din inițiativa conducerii.

CFR Călători, principalul operator feroviar de transport de pasageri din România, gestionează un parc de peste 1.200 de trenuri zilnic și asigură mobilitatea a milioane de români, însă se confruntă cu o subfinanțare cronică.

În acest context, Traian Preoteasa explică și situația veniturilor sale personale: „Am venituri legale de aproximativ 11.000 euro lunar, provenite din salariu și chirii, însă aceste venituri nu au nicio legătură cu situația financiară a companiei.” Adaugă că, deși salariul său este mai mare decât al președintelui României, această remunerație este „o practică legală și justificată” în cadrul companiei.

Titlurile zilei

Tesla și Nvidia dezamăgesc pe bursă în 2025
Trump impune o taxă de 10% țărilor aliniate BRIC
Musk lansează partidul politic „America Party”
ÎNCEPE MUSKARADA 2.0?
CUM SE MIȘCĂ SPHERA?
Bitdefender are venituri de 434,5 mil.$/2024

Care sunt problemele majore semnalate?

Preoteasa evidențiază dificultățile cauzate de subcompensarea cronică și de întârzierile în semnarea actului adițional cu privire la creșterea compensației unitare, care ar trebui să ajungă la 47,4 lei/km, față de cei 33 lei/km primiți în prezent.

El avertizează că, dacă situația nu se remediază, CFR Călători riscă să nu poată plăti combustibilul și energia, ceea ce duce la blocarea circulației trenurilor, „nu din inițiativa noastră, ci din cauza neplății furnizorilor”.

În pofida acestor provocări, directorul ține să precizeze că „veniturile mele personale nu sunt și nu pot fi cauza situației dificile a CFR Călători.”

Care e poziția oficială?

Traian Preoteasa respinge acuzațiile legate de salariul său și afirmă clar: „Veniturile mele legale, de aproximativ 11.000 euro lunar, nu au nicio legătură cu situația companiei și sunt în conformitate cu legislația și practicile din domeniu.”

Critică, în același timp, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru întârzierea semnării actului adițional, „fără o explicație clară, deși noi am depus toate documentele solicitate”.

În privința modernizării parcului de material rulant prin PNRR, Preoteasa avertizează asupra riscului blocării proiectelor dacă nu se achită la timp facturile către furnizori.

În ceea ce privește angajații CFR Călători, el menționează: „Nu am acordat nicio majorare salarială, dar nici nu voi întârzia plata salariilor.”

Care sunt aspectele controversate?

Sub conducerea lui Traian Preoteasa, CFR Călători încearcă să gestioneze un dezechilibru între compensațiile primite de la stat și costurile reale ale serviciilor prestate.

Operatorul primește compensații care acoperă doar circa 55% din costuri, în timp ce operatorii privați beneficiază de aproximativ 80%.

În plus, formula de calcul a compensației este secretizată, ceea ce împiedică o dezbatere publică transparentă.

Salariul ridicat al directorului general generează controverse în contextul crizei financiare, însă Preoteasa apără legitimitatea acestuia ca parte a managementului companiei.