- Toyota estimează o scădere de 20% a profitului operațional în anul financiar curent, din cauza aprecierii yenului, tarifelor comerciale și creșterii costurilor materiilor prime, scrie Reuters.
- Moneda și tarifele impuse de SUA afectează semnificativ rezultatele financiare, dolarul slab aduce o pierdere estimată de 745 miliarde yeni, iar tarifele contribuie cu alte 180 miliarde.
- Vânzările scad în China și America de Nord, dar Japonia rămâne o piață solidă, cu o creștere de 18% a profitului în ultimul trimestru.
Toyota Motor anunță că profitul său ar putea scădea cu aproximativ 20% în anul financiar curent, până în martie 2026. Compania estimează un profit operațional de 3,800 miliarde de yeni (circa 26 miliarde de dolari), în scădere față de 4,800 miliarde de yeni în anul anterior, scrie Reuters.
Advertisment
Care e efectul tarifelor?
Toyota indică moneda drept principalul factor care afectează prognoza, devalorizarea dolarului față de yen, ce urmează să diminueze câștigurile cu 745 de miliarde de yeni. Totodată, tarifele impuse de Donald Trump generează costuri directe de 180 de miliarde de yeni în doar două luni, aprilie și mai. Presiunea asupra dolarului provine în principal din incertitudinile legate de aceste măsuri comerciale.
Care e performanța trimestrială?
În ultimele trei luni ale anului financiar încheiat, profitul operațional stagnează și înregistrează o creștere ușoară de 0,3%, până la 1,120 miliarde de yeni. Stabilitatea din acest trimestru nu compensează însă provocările prognozate pentru perioada următoare.
Titlurile zilei
Care sunt riscurile?
Toyota se confruntă cu riscuri legate atât de impactul tarifelor asupra exporturilor, cât și de scăderea încrederii consumatorilor în SUA și în alte regiuni. Creșterea prețurilor afectează direct comportamentul de cumpărare. Dacă decide să-și extindă capacitățile de producție în SUA, compania se vede nevoită să suporte costuri mai mari cu forța de muncă și investițiile.
Care e evoluția pe piețele internaționale?
Pe piața din China, Toyota înregistrează o scădere a vânzărilor mai mică decât alți producători japonezi, dar continuă să se lupte cu o concurență acerbă din partea mărcilor chineze. În schimb, Japonia rămâne cea mai profitabilă piață a companiei, cu un avans de 18% al profitului în trimestrul al patrulea.
Care e situația din America de Nord?
În America de Nord, Toyota raportează o extindere a pierderilor operaționale până la 100 de miliarde de yeni, comparativ cu 28 de miliarde de yeni în urmă cu un an. Această pierdere este accentuată de restructurarea fabricii din Indiana.