Compania Naţională de Trans­por­turi Aeriene Române Tarom a avut anul trecut venituri de 958 milioane lei, în creştere cu aproape 170% faţă de încasările înregistrate în 2020, anul izbucnirii pandemiei.

Conform bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat publicat în Monitorul Oficial în data de 31 decembrie 2021, în bugetul iniţial al companiei, veniturile erau esti­mate la circa 1,1 mi­liarde lei şi pierde­rile erau prevăzute să fie de circa 230 de milioane lei, scrie ZF.

Veniturile iniţiale au fost estimate la circa 85% din ni­velul înregistrat în 2019, ultimul an fără evenimente speciale pe piaţa aviatică. Anul 2021 a adus la fel de multă incertitudine pentru operatorii aerieni ca în 2020, astfel că mulţi au fost nevoiţi să îşi recalibreze orarul de zbor constant. Ultimul an în care Tarom a reuşit să obţină profit a fost 2007, când profitul net raportat a fost de 72 mil. lei la o cifră de afaceri de 867 mil. lei, conform datelor Ministerului de Finanţe.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Claudiu Năsui, fostul mi­nistru al economiei, reclamă faptul că pierderile înregis­trate an de an de companie arată de fapt manage­mentul defec­tuos.

„Fix în ultima zi a anului, guvernul PSD-PNL a publicat noul buget al Tarom pentru anul 2021. De ce ar modifica statul bugetul unei companii fix în ultima zi a anului? Un buget pentru anul 2021 ar trebui aprobat înainte de 2021 sau măcar la începutul anului ca să aibă efecte“, scrie Claudiu Năsui pe pagina sa de Facebook: „Cu toate acestea, guvernul a publicat o rectificare în fix ultima zi a anului. De ce? Să ne uităm la indicatorul-cheie: profitul sau pierderea. Pierderile în noul buget cresc cu 73% faţă de ce se prognoza iniţial. În cazul Tarom, nu e niciun dubiu că va fi pierdere. Companiile de stat funcţionează fix ca înainte de 1989 în Republica Socialistă România. Tarom este etern pe pierderi„Toate companiile de stat sunt pe pierderi, cu puţine excepţii care exploatează monopoluri în energie. Genul acesta de rectificare se face ca să se acopere conducerea companiei. Practic acum pierderile pe 2021 vor fi fix cele «prognozate» în ultima zi a anului, după ce s-au făcut deja. “

„Tarom e o gaură neagră care mănâncă anual zeci de milioane de euro din banii contribuabililor. Peste 2,3 miliarde de lei din 2010 până acum. Înţelegeţi că ultimul lor an profitabil a fost 2007. Atunci au venit companiile private şi i-au luat din cota de piaţă prin preţuri mai mici şi, ce să vedeţi, cu profituri bune. Reţineţi că Tarom primeşte ajutoare de stat şi i se acoperă şi pierderile, tot din banii contribuabililor“, spune pentru ZF Claudiu Năsui.

El este de părere că astfel de companii, care acumulează doar pierderi şi datorii, trebuie închise sau vândute.

„Companiile de stat nu vor fi niciodată profitabile, în afară de câteva care exploatează monopoluri, cum ar fi în energie. Ele sunt folosite pentru a angaja activ politic şi a direcţiona fonduri publice către firmele de partid care le căpuşează. Problema nu e de management, ci de proprietate. Poţi pune orice management, dacă proprietar e statul. Niciun manager nu se poate opune pe termen lung dorinţei de căpuşare a politicienilor“, explică acesta.

Începând de marţi, Tarom are un alt director general, este vorba de Mihăiţă Ursu, care a ocupat aceeaşi funcţie până în luna iunie a anului trecut. Mihăiţă Ursu a preluat funcţia de la Cătălin Radu Prunariu, care a fost numit director general în luna iunie a anului trecut. Cătălin Radu Prunariu lucrează de 12 ani în cadrul operatorului aerian, inclusiv ca pilot, ultima funcţie deţinută fiind cea de director operaţiuni zbor. După ce Consiliul de Administraţie a luat decizia schimbării directorului, Cătălin Radu Prunariu va ocupa funcţia pe care o avea înainte şi anume aceea de director operaţiuni zbor.